Een huisstijlhandboek? Dat is wel heel 2023

Een huisstijlhandboek? Dat klinkt wel heel ouderwets en stoffig, toch? Vandaag de dag hebben we het eerder over een 'brand book' of 'brand guidelines'. Hoe je het ook noemt, de essentie is nog steeds hetzelfde. Het geeft je houvast bij het vastleggen en handhaven van de visuele identiteit van een organisatie. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter waarom een huisstijlhandboek, of hoe je het ook noemen wilt, relevanter is dan ooit tevoren.

Wat is een huisstijlhandboek?

Een huisstijlhandboek, al dan niet in digitale vorm, is een document waarin de visuele identiteit van jouw organisatie wordt vastgelegd. In de meest basale vorm omvat dit op z'n minst elementen zoals het logo, kleuren, en typografie. Een meer geavanceerd handboek bevat bijvoorbeeld ook richtlijnen voor het gebruik van beeldmateriaal, de gewenste ‘tone of voice’ en schrijfstijl, specifieke grafische elementen, templates en ontwerpelementen voor diverse materialen en kanalen en zelfs voorbeelden en casestudy's om de juiste toepassing van de huisstijl in de praktijk te illustreren.

Het belang van een consistent merkverhaal

Wil je als merk serieus genomen worden, is het heel belangrijk consistentie in je identiteit te waarborgen. In het licht van de digitalisering van de afgelopen decennia en de toename van het aantal communicatiekanalen wordt dit alleen maar relevanter. In het verleden volstond wellicht een A4'tje met een paar richtlijnen, maar nu moet je rekening houden met  verschillende communicatiekanalen en hun nuances. Denk alleen al aan het optimale aantal tekens en ideale afbeeldingsformaten voor elk specifiek kanaal. Als je dagelijks of misschien zelfs meerdere keren per dag op verschillende kanalen communiceert, is het van het grootste belang dat alle betrokkenen de juiste richtlijnen volgen. Of het nu je eigen marketingafdeling is, een extern bureau of je eigen medewerkers, iedereen moet de juiste richtlijnen volgen om de consistente boodschap en visuele identiteit van je merk te behouden. Doen ze dat niet, dan is jouw zorgvuldig opgebouwde sterke merkverhaal in no time verloren.

Van stoffige huisstijlhandboeken naar slimme digitale oplossingen

Een ouderwets huisstijlhandboek is misschien niet helemaal meer van deze tijd. In een ver verleden, voor ik eigenaar van Comrads was, heb ik heel wat huisstijlhandboeken mogen maken. Dat was altijd een hele klus. Als het boek er dan eenmaal was, werd het met een gouden strik eromheen gelanceerd, tijdens een feestelijke borrel. Vervolgens verdween het – met strik en al – in de onderste bureaula. Tegen de tijd dat iemand het eindelijk nodig had, was het, behalve stoffig, ook allang verouderd.

De impact van een gebrek aan merkrichtlijnen

Tegenwoordig is alles gedigitaliseerd en dat maakt het een stuk makkelijker. Neem alleen al PDF's die veel makkelijker aan te passen en te distribueren zijn. Maar denk ook aan software-oplossingen zoals brandmanagementsoftware, online brand-guidelines of een complete brand-portal, voor het efficiënt beheren, communiceren en delen van al je merkelementen. De Brand Management-oplossingen van Comrads integreren naadloos met ons Digital Asset Management (DAM)-systeem, waarin je al je huisstijlelementen gestructureerd kunt opslaan. Zo hebben de juiste mensen altijd toegang tot de meest recente en actuele digitale bestanden, inclusief de manier waarop je ze in kunt zetten.

Het belang van een moderne brand-portal

We zien helaas ook organisaties die het belang van een huisstijlhandboek onderschatten. Dat zie je direct aan de minder consistente uitingen, met name op sociale media. Je merk heeft een online leven, en het is een gemiste kans als je daar slordig mee omgaat. Daarom moet iedereen die iets met je merk doet, weten hoe ze ermee moeten omgaan. Een huisstijlhandboek, bij voorkeur in de vorm van een efficiënte brandportal, helpt je om je merkwaarden over te brengen en de identiteit van je merk te bewaken.

Meer weten over onze oplossingen?

Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.