Brand Management

Optimaliseer je merkpositionering en vergroot je merkconsistentie

Je merk is wat jouw organisatie onderscheidt en differentieert in de markt. Het is daarom essentieel dat alle merkelementen zoals logo's, kleuren en lettertypen consistent zijn en dat deze worden beheerd en bewaakt. Dit wordt gewaarborgd door middel van Brand Management software. Met Brand Management software vergroot je de herkenbaarheid en consistentie van jouw merk, wat uiteindelijk de basis is voor het creëren van een sterk en geloofwaardig merk.

Wat is Brand Management?

Comrads Brand Management

Brand Management, of merkbeheer, is de overkoepelende term voor het beheren, bewaken en onderhouden van een merk en alle bijbehorende merkelementen. Het is de manier waarop een organisatie zich onder een merknaam in de markt profileert met haar producten, diensten en als bedrijf zelf.

Met merkbeheer zorg je ervoor dat alles consistent op elkaar wordt afgestemd, direct beschikbaar is en op de juiste manier wordt gebruikt.


Hoe Comrads jouw merk kan helpen?

Plan een demo met een van onze marketingprofessionals of download onze gratis DAM gids voor meer informatie.


Hoe wordt Brand Management toegepast in de praktijk?

Merkbeheer

Er zijn verschillende tools en oplossingen die kunnen helpen bij het Brand Management van jouw bedrijf en merk. Tools zoals Brand Portal en Digital Asset Management software zorgen ervoor dat al jouw digitale content wordt georganiseerd, bewaakt en gedeeld in een dynamische huisstijlapplicatie ter vervanging van je statische huisstijlhandboek.


Merkbeheer door middel van Brand Management software

Brand Management software is een technische oplossing die organisaties gebruiken om hun brand assets en merkcommunicatie te centraliseren en te beheren. Het helpt brand managers en marketingteams bij het beschermen van de Brand Guidelines (huisstijlrichtlijnen) van hun bedrijf. Door één centrale locatie voor het creëren, opslaan en delen van brand assets, met zowel interne als externe stakeholders, wordt samenwerken efficiënter en kan merkconsistentie gewaarborgd worden.

Merkbeheer gecentraliseerd en geïntegreerd met Digital Asset Management

Comrads Digital Asset Management

Brand Management wordt eenvoudig gemaakt met o.a. Digital Asset Management. Een Digital Asset Management (DAM) systeem is een online hub die een effectieve oplossing biedt voor bedrijven om digitale bestanden te beheren, te organiseren en te delen. Het kan worden gezien als een gecentraliseerde digitale bibliotheek die eenvoudig in gebruik is en (externe) partners gecontroleerde toegang biedt tot digitale bestanden, media en middelen.

Deze digitale middelen kunnen variëren van huisstijlrichtlijnen en huisstijlelementen tot afbeeldingen, videos, presentaties en audiobestanden. Daarnaast archiveert het DAM-systeem de digitale middelen en wordt hiervan automatisch een back-up gemaakt.

Brand Portal: jouw huisstijlhandboek in de cloud

Comrads Brand Portal

De Brand Portal is een vervanging van je traditionele offline huisstijlhandboek. Door je Brand Guidelines online te centraliseren worden huisstijlrichtlijnen efficiënter gecommuniceerd en gedeeld met alle betrokkenen, stakeholders en (externe) partners. De ultieme vorm van huisstijlconsistentie kan daarnaast bereikt worden door de Brand Portal in combinatie met Brand Templates te gebruiken. Door het inzetten van onze Digital & Print Templates oplossing kun je middels dynamische templates (sjablonen) de huisstijlrichtlijnen consistent en eenvoudig toepassen in gestandaardiseerde uitingen; van poster en flyer tot e-banner en narrow-casting. Zo maak je in een recordtempo meer relevante content, wat zorgt voor een snellere time-to-market.

Daarnaast kan de Brand Portal volledig worden geïntegreerd met Digital Asset Management. Door je huisstijlrichtlijnen beschikbaar te maken in je DAM-systeem, centraliseer je niet alleen je brand assets, maar ook de regels voor creatie en gebruik.

Wat zijn functionaliteiten van Brand Management software?

Goede Brand Management software heeft verschillende functionaliteiten.

Allereerst is het een centrale opslagplaats voor je brand assets zoals logo’s, lettertypen, iconen, kleuren en designs. Hierbij hebben zowel interne als externe stakeholders toegang tot de benodigde content, waar en wanneer zij dit willen. En dit alles vanuit één centrale online locatie.

Ook is het mogelijk om vanuit één centrale portal je huisstijlrichtlijnen te actualiseren en te beheren. Denk daarbij aan het centraal aanpassen van je een nieuwe versie van je merklogo of lettertype. Maar ook het delen van succescases en brand stories houden je merk actueel en relevant. Hierdoor beschikt iedereen altijd over de laatste versies wat bijdraagt aan een consistente merkbeleving.

Een andere functionaliteit van een merkmanagement systeem is dat de toegang tot bepaalde merkbestanden kunnen worden ingesteld. Zo kan iemand zonder rechten de content niet aanpassen en worden de brand assets dus beschermd. De Brand Guidelines zijn daardoor voor iedereen toegankelijk maar bijvoorbeeld alleen de Brand Manager kan de huisstijlrichtlijnen aanpassen.


Hoe helpt Comrads met Brand Management?

Alleen wanneer de merkelementen gecentraliseerd zijn, kunnen ze op een efficiënte en veilige manier met de verschillende belanghebbenden worden gedeeld. Met de o.a. de Digital Asset Management (DAM) oplossing van Comrads zorg je dat jouw merkelementen zijn opgeslagen op één centrale locatie in de cloud. Hiermee waarborg je niet alleen de merkconsistentie, maar verkort je ook de time-to-market en vergroot je de beschikbaarheid. Kortom, zo creëer je een sterk merk.

Een DAM oplossing is veelal de eerste stap op het gebied van Brand Management en sterke merken groeien dan ook efficiënt en naar behoefte door met de schaalbare oplossingen en modules van Comrads.

Digital+Asset+Management.png

Digital Asset Management

Beheren, organiseren en delen van al je (merk)bestanden, beelden en media.

Ontdek meer >

Product+Asset+Management.png

Product Asset Management

Combineer productdata, -beelden en -bestanden in één centrale hub.

Ontdek meer >

Brand+Portal.png

Brand Portal

Altijd je laatste merkinformatie, richtlijnen en versies beschikbaar.

Ontdek meer >

Brand+Templates.png

Digital & Print Templates

Creëer zelf consistente uitingen en publicaties middels dynamische templates.

Ontdek meer >

Workflow+Management.png

Marketing Workflow

Vereenvoudig het beheer en de coördinatie van veelzijdige marketingjobs.

Ontdek meer >

Order+Management.png

Marketing Webshop

Je eigen marketing webshop met je actuele 'point-of-sale' artikelen.

Ontdek meer >


Voordelen Brand Management

Merkconsistentie

Centraliseer je huisstijlrichtlijnen en breng al je merkinformatie, specificaties en bestanden overzichtelijk bij elkaar. Met onze Brand Management software is altijd de laatste informatie beschikbaar voor alle betrokken. De brand assets zijn eenvoudig te vinden en de toegang tot deze assets wordt bepaald op basis van rechten en autorisaties in jouw Brand Portal of Digital Asset Management systeem. Zo beschikt iedereen altijd over de laatste versie van de merkelementen en kun je merkconsistentie waarborgen.

Brand asset creatie

Een merk bestaat uit veel meer dan alleen een logo of een naam. Een merk heeft een eigen identiteit, kan een bepaald gevoel oproepen en heeft zelfs een eigen cultuur. Om dit alles consistent te kunnen communiceren moeten marketingteams een enorme hoeveelheid aan digitale assets hebben die constant goedkeuring nodig hebben van verschillende partijen binnen het team. Met Brand Management software wordt dit proces versneld. Marketing teams kunnen consistent merkelementen produceren binnen de vastgestelde Brand Guidelines en zo efficiënt samenwerken.

Besparen en hergebruiken

Door het goed beheren van jouw merkelementen voorkom je huisstijlversnippering en bespaar je veel tijd met het vinden van de juiste versie. Bovendien wordt hergebruik van succesvolle merkmaterialen en (lokale) initiatieven gestimuleerd. Zo profiteer je optimaal van je best-practices en campagnes.

Merkbeheer controle & continuïteit

Door het gebruik van Brand Management software ben jij de baas over wat er gebeurt met je merk en merkelementen. Met merkbeheer kun je precies zien wat de laatste versie is, bijvoorbeeld van het logo of van de huisstijlrichtlijnen, en kunnen de andere teams hierop voortborduren. Dit zorgt voor controle en continuïteit binnen jouw merk.


Brand Management software van Comrads

Maak Brand Management eenvoudig met de online oplossingen van Comrads. Met de Brand Portal module beheer, communiceer en deel je efficiënt al je merkelementen en huisstijlrichtlijnen. Huisstijlfouten worden gereduceerd wat een sterk en consistent merk mogelijk maakt.

De Brand Portal module wordt altijd gecombineerd met onze Digital Asset Management software. Hiermee zorg je namelijk dat jouw merkelementen en andere digitale assets en media ook zijn opgeslagen op één centrale locatie in de cloud. Zo kunnen alle teams, waar en wanneer zij dit willen, terecht bij de laatste versie van de bestanden.

Breid je merkbeheer nog verder uit met onze aanvullende marketingmodules zoals Digital & Print Templates (Brand Templates), Marketing Workflow en Marketing Webshop zorg voor de meest efficiëntie samenwerking en voor een sterke en consistente merkbeleving op al je uitingen, digitale touchpoints en kanalen.


Wil je ook jouw merk versterken?

Plan een demo met een van onze marketingprofessionals of neem direct contact met ons op voor al je vragen.


100k+

wereldwijde gebruikers

Weet je wat ons drijft om het beheer van jouw marketing materialen makkelijker en consistenter te maken?

Over ons >

50+

bekende merken

Benieuwd welke marketingprofessionals dagelijks voor de oplossingen van Comrads kiezen?

Onze klanten >

20+

jaar ervaring

Interesse in hoe wij onze jarenlange ervaring vertaald hebben in bruikbare tips en adviezen voor jouw organisatie?

Onze artikelen >