Digital Asset Management voor Food & Beverage

Digital asset management (DAM) in de Food & Beverage verwijst naar het organiseren, opslaan en distribueren van digitale media zoals afbeeldingen, video's en marketingmateriaal. Deze bestanden spelen een cruciale rol in de branche omdat ze worden gebruikt om producten te promoten, met klanten te communiceren en verkoop- en marketinginspanningen te ondersteunen. Lees hieronder meer over de voordelen van de Digital Asset Management software van Comrads voor jouw organisatie binnen de Food & Beverage.

Oplossingen voor Food & Beverage

In de Food & Beverage industrie is beeldmateriaal onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan menukaarten, marketingmateriaal en afbeeldingen op verpakkingen. Juist bij deze industrie moet beeldmateriaal ervoor zorgen dat bij de klant het water in de mond loopt. Branding en brand awareness zijn daarom ook essentieel. Een logo op bijvoorbeeld een koffiebeker lijkt niet veel voor te stellen, maar zodra de klant ermee naar buiten loopt verandert de koffiebeker in een marketingcommunicatie-instrument wat ervoor zorgt dat de merknaam en

het product verspreid wordt. Branding is het zorgen voor een herkenbare merkidentiteit en brand awareness zorgt ervoor dat deze identiteit bekend wordt bij de consument. Het is hierbij zeer belangrijk dat men beeldmateriaal gebruikt dat binnen de brand guidelines valt. Zo creëer je, door consistent gebruik van de huisstijl, een herkenbare identiteit. Maar wat nou als jouw organisatie dusdanig groot is of over vele filialen beschikt? Hoe communiceer je dan een consistente huisstijl en hoe beheer je het correcte gebruik hiervan of de overvloed aan marketing en product media?

Digital Asset Management (DAM) en Product Asset Management (PAM) van Comrads bieden innovatieve oplossingen! Een Digital Asset Management (DAM) systeem zorgt voor het efficiënt organiseren, beheren en delen van digitale informatie, zoals afbeeldingen, videomateriaal en andere media. Deze systemen bevatten functies zoals versiebeheer, toegangscontrole en de mogelijkheid om het gebruik en de effectiviteit van middelen bij te houden.

Beheer en deel media vanuit één centrale opslagplaats

Een DAM systeem zorgt ervoor dat de creatie en distributie van marketing materiaal wordt gestroomlijnd. Alle marketing en product media wordt in één centrale opslagplaats beheerd. Door deze single source of truth hebben alle interne of externe belanghebbenden, zoals marketing teams, retail partners of werknemers van andere filialen, altijd en overal toegang tot relevante en up-to-date marketing content. Bestanden zijn eenvoudig te vinden door de

gemakkelijke filter structuur. Nooit meer last van uren zoeken naar bestanden, inefficiënte over en weer communicatie of dubbel opgeslagen afbeeldingen.

Merkconsistentie zowel online als offline

Het is in de Food & Beverage industrie van groot belang om de merkidentiteit en het imago van een bedrijf te behouden en te versterken. Het is daarom essentieel om consistent te zijn in marketinguitingen zowel online als offline. Wanneer een organisatie over meerdere filialen beschikt, is een DAM systeem nóg belangrijker om het overzicht te behouden!

Een DAM-systeem is dan ook niet slechts een mediabibliotheek met alle merkbestanden, beelden en media, maar bevat tevens ook alle brand guidelines en huisstijlelementen. Met behulp van het systeem kun je dus gemakkelijk de

merkconsistentie binnen de organisatie en de verschillende filialen behouden. Het is namelijk belangrijk dat de klant, in welke vestiging dan ook, dezelfde merkervaring beleeft. Consistent gebruik van visuele aspecten, als foto, video, kleurgebruik en design zijn hiervoor essentieel, zowel op verpakkingen als in de winkels en op marketingmateriaal. Digital Asset Management zorgt dan ook voor optimaal beheer en gebruik van de huisstijl, wat bijdraagt aan de brand consistency en de ervaring van de klant.

Combineer product media met productinformatie

Combineer productmedia en productdata

De consument binnen de voedingsmiddelenindustrie heeft een steeds grotere behoefte aan productinformatie en transparantie. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het geproduceerd, welke ingrediënten en voedingswaardes bevat het product? Vanzelfsprekend wordt het voor organisaties dan ook steeds belangrijker om dit goed te communiceren aan de klant, op de verpakking, de website of via marketinginspanningen.

Een Product Asset Management (PAM) systeem is uniek omdat het beheer van productafbeeldingen wordt gecombineerd met productinformatie. Product Information Management (PIM) of Digital Asset Management (DAM) systemen op zichzelf zijn hier vaak niet toe in staat. In dat geval wordt de media vaak gefragmenteerd en dubbel wordt opgeslagen binnen organisaties. Zeer inefficiënt dus!

Het unieke PAM systeem integreert met een PIM systeem en haalt zo alle informatie uit het bestaande systeem. Door de opslag van productinformatie en productafbeeldingen te combineren, krijgt jouw organisatie totale controle over alle product media en zijn afbeeldingen gemakkelijk te vinden op basis van alle productinformatie. Doordat de informatie aan de producten zijn gekoppeld, kunnen marketingteams gemakkelijk alle benodigde informatie terugvinden voor het maken van een juiste campagne. Van de eerste productspecificaties, als bijvoorbeeld ingrediënten, allergenen en andere voedingswaarden per product, tot complete fotocollecties van alle producten; alle informatie, media en marketing content kunnen centraal worden beheerd middels de Product Asset Management (PAM) software van Comrads.

Snellere time-to-market door efficiënt samenwerken

De snelle gestroomlijnde samenwerking en het efficiënt beheren van productafbeeldingen én productinformatie zorgt voor een significant snellere time-to-market van marketingmateriaal. Niet alleen het distribueren van product

media en informatie naar partners, maar ook de marketinguitingen van het bedrijf zelf, op de website of sociale media, worden gemakkelijker en efficiënter. In plaats van tijd te verspillen aan het zoeken naar de juiste afbeeldingen of videomateriaal, kan elke belanghebbende gemakkelijk via het DAM-systeem toegang krijgen tot de juiste en door het merk goedgekeurde digitale media. Door deze bedrijfsprocessen te versoepelen, wordt de time-to-market verkort, krijgt de organisatie een sterkere online aanwezigheid en een betere ROI op marketinguitgaven. 

Ook voor een bedrijf met meerdere merken of dochterondernemingen biedt DAM en PAM van Comrads de ideale oplossing om een overvloed aan product en marketing media te organiseren, beheren en distribueren.

Comrads DAM voor de Food & Beverage industrie

Een Digital Asset Management systeem zorgt voor structuur en overzichtelijkheid doordat alle marketing en product media en informatie is opgeslagen in één centrale plek. Dit versoepelt de samenwerking, zorgt voor een snellere time-to-market en bespaart onnodige uren en operationele kosten.

Wil jij zowel op de korte als op de lange termijn een hogere en duidelijk onderbouwde Return on Investment (ROI)? Dan is een Digital Asset Management systeem een goede investering. Het Digital Asset Management platform van Comrads helpt je om de efficiëntie binnen processen te verhogen, waardoor je assets meer opleveren en nieuwe kansen voor je organisatie creëren.