Zo kreeg team Fiets van ZLB grip op contentverspreiding

ZLB grip op contentverspreiding met Mediabank

Van versnipperde downloads en omslachtige WeTransfer-links naar één centrale, gebruiksvriendelijke mediabank.

Zuid-Limburg Bereikbaar zet sinds begin 2024 de DAM-oplossing van Comrads in om campagnecontent slim, snel en consistent te delen met gemeenten, onderwijsinstellingen en werkgevers in de regio. Het resultaat? Minder handwerk, meer overzicht en meer impact.

Wie is Zuid-Limburg Bereikbaar?

Zuid-Limburg Bereikbaar (ZLB) is een regionale samenwerkingsorganisatie die zich inzet voor duurzame mobiliteit en een betere bereikbaarheid in Zuid-Limburg. In samenwerking met zestien gemeenten, de Provincie Limburg en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stimuleert ZLB anders en slimmer reizen van inwoners en forenzen. Een belangrijke pijler daarin is fietsstimulering.

Louise Lohmeier is binnen ZLB projectcoördinator fietsstimulering, onderwijsaanpak en doorfietsroute. “Mijn werk draait in de kern om gedragsverandering,” vertelt ze. “Hoe krijgen we mensen – ondanks een heuvelachtig landschap en (soms nog) gratis parkeerplaatsen – uit de auto en op de fiets? Daarvoor ontwikkelen we publiekscampagnes en ondersteunend materiaal voor gemeenten, scholen en werkgevers. Die partijen spelen een sleutelrol in het uitdragen van onze boodschap.”

De uitdaging: versnipperd, foutgevoelig en niet langer toegestaan

Campagnemateriaal beheren met mediabank

Campagnemateriaal beheren met de mediabank

Tot voor kort verspreidde ZLB haar campagnecontent via linkjes naar downloadbare bestanden op de eigen website. Gemeenten, onderwijsinstellingen en werkgevers kregen per e-mail een link naar het materiaal. “Maar sinds onze nieuwe website veranderde dat,” zegt Louise. “Vanwege veiligheid en privacy mogen we geen downloads meer via de website aanbieden. Het alternatief werd WeTransfer – en dat was echt super onhandig.”

De gevolgen? Geen centraal overzicht, foutgevoelige processen, dubbele versies in omloop, en nauwelijks inzicht in wie wat gebruikte. “We waren continu aan het repareren. Dat paste niet meer bij onze ambitie en schaal,” aldus Louise. “We hadden dringend behoefte aan een centrale, toekomstbestendige oplossing.”

De oplossing: één mediabank, volledig in eigen stijl

Die oplossing kwam in de vorm van een mediabank van Comrads: een Digital Asset Management (DAM) platform waarin het team van Louise al haar campagnecontent centraal beheert en deelt. “De mediabank is gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en helemaal in onze huisstijl,” vertelt Louise. “We kunnen eenvoudig nieuwe content toevoegen en filteren op doelgroep of type materiaal. Dat geeft rust én vertrouwen.”

Samenwerking met Comrads: snel, persoonlijk en betrokken

Zoals bij veel implementaties kostte de start wat afstemming. “We moesten even onze weg vinden, maar sinds Laura, onze Comrads accountmanager, aanhaakte gaat het snel en soepel,” zegt Louise. “Comrads denkt mee, schakelt vlot en is echt klantgericht. Dat voelt als een verlengstuk van ons team.”

Haar samenvatting van de samenwerking in drie woorden: klantgericht, snel, betrouwbaar.

Wat het oplevert: minder foutgevoelig, meer professioneel

De mediabank geeft Louise en haar team de controle die nodig is voor effectieve communicatie. “Voorheen kregen we vaak vragen als: ‘Is dit het juiste bestand?’ Nu is er één plek waar alles klopt,” vertelt Louise. “Dat maakt ons werk minder foutgevoelig en veel efficiënter.”

Daarnaast ervaren externe stakeholders de mediabank als overzichtelijk en professioneel. “Het is niet alleen makkelijker voor ons, maar ook prettiger voor de mensen die ermee werken.”

Wat kan beter?

Hoewel de basis stevig staat, ziet Louise ruimte voor verbetering: “We willen meer inzicht in het gebruik van de mediabank – wie downloadt wat? Daarmee kunnen we o.a. gemeenten gerichter benaderen en activeren. Nu missen we soms de aansluiting, terwijl het systeem er wél is.”

Tip voor andere organisaties

Voor organisaties die twijfelen over een DAM-oplossing, is Louise duidelijk: “Wacht niet te lang. Als je met meerdere externe partners werkt, is een centrale plek onmisbaar. Het maakt je werk eenvoudiger, professioneler en veel minder foutgevoelig. En met een partij als Comrads heb je niet alleen een tool, maar ook een team dat met je meedenkt.”

Waarom Comrads?

Voor ZLB is de mediabank van Comrads meer dan software. Het is een oplossing die:

  • Gebruiksvriendelijk is voor alle gebruikers;

  • Volledig aansluit op de huisstijl;

  • Tijdbesparing en foutreductie oplevert;

  • Flexibel is in contentbeheer;

  • Compliant is met actuele privacy- en veiligheidsregels;

  • Wordt ondersteund door een snel en klantgericht team;

  • En klaar is voor optimalisatie op basis van feedback.


Meer weten over hoe Comrads jouw contentbeheer eenvoudiger maakt?

Download een van onze gratis whitepapers incl. quickscan of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We denken graag met je mee over de juiste keuze voor jouw situatie en organisatie – vandaag én morgen. Plan een vrijblijvende demo of neem contact op voor advies.

Volgende
Volgende

Kies de juiste DAM: Belangrijke criteria voor de jaren 2020