Bouw aan een sterk merk met inclusieve marketing

We schreven al eerder over het belang van kleur, emotie en storytelling bij het creëren van een sterk merk. Maar er is er nog een ander cruciaal aspect dat steeds belangrijker wordt: inclusiviteit. Het doel van inclusieve marketing is om iedereen te omarmen, ongeacht achtergrond, gender, etniciteit, leeftijd, religie, seksuele geaardheid, fysieke capaciteiten of andere kenmerken. In deze blog deelt Sebastiaan de Ruiter zijn gedachten over de impact van inclusiviteit in marketing en hoe het je helpt een sterk merkverhaal neer te zetten.

Inclusiviteit in alle soorten en maten

Inclusieve marketing gaat ervan uit dat de wereld een diverse plek is waar niemand wordt buitengesloten. Elk zichzelf respecterend merk moet daar iets mee vandaag de dag. Maar waar het bij de ene organisatie nogal gemaakt kan voelen, hebben andere inclusiviteit echt als hun kernfocus in hun hele bedrijfsvoering. Zij omarmen diversiteit niet alleen in externe communicatie en campagnes, maar ook in de interne structuur en bedrijfscultuur.

Inclusieve marketing in de praktijk

Het eerste merk dat bij mij opkomt als ik denk aan inclusieve marketing is Dove. Zij laten al jaren niet meer alleen slanke modellen zien, maar beelden mensen met verschillende lichaamstypes op een positieve manier af. HEMA stopte in 2017 al met de geslachtsaanduiding op het etiket van kinderkleding. Niks ‘jongen’ of ‘meisje’, maar gewoon ‘kids’. In 2021 maakte HEMA de beauty-afdeling permanent inclusiever, met transgender model Loiza Lamers als boegbeeld. Maar ook intern draagt HEMA inclusiviteit een warm hart toe. Hey Pride is een orgaan dat bestaat uit winkel-, distributiecentrum- en kantoor-collega’s en fungeert als klankbord voor collega’s als het gaat over diversiteit en inclusiviteit.

Persoonlijk en individueel versus iedereen omarmen

Toch kan dit marketing ook complex maken. Enerzijds wil je iedereen omarmen en niemand uitsluiten, maar het is in marketing even belangrijk om persoonlijk en op het individu gericht te communiceren. In mijn blog over het ontwikkelen van een brandvoice schreef ik al over de belangrijke rol van een buyerpersona. Daarmee spreek je een specifieke doelgroep aan, en sluit je bijna als vanzelfsprekend ook mensen uit, terwijl inclusieve marketing juist betekent dat je een diverse groep wil aanspreken.

Geen onderscheid

Hier komt Digital Asset Management (DAM) om de hoek kijken. Bij gerichte, persoonlijke communicatie heb je veel content en media nodig die je snel kunt inzetten. Bij inclusieve marketing komt die grote hoeveelheid content ook van pas, want het aanspreken van diverse doelgroepen vereist diverse content. Of je je nu richt op een inclusieve doelgroep of op een heel strak afgebakende doelgroep, een goed DAM-systeem maakt geen onderscheid. Met een Digital Asset Management-systeem ben je in staat om je content op een goed georganiseerde manier te beheren en te voorzien van relevante metadata. Dit stelt je in staat om zowel specifieke communicatie te creëren, als om inclusiever en diverser te communiceren. Met een goede contentpool tot je beschikking kun je altijd de juiste content vinden op het juiste moment en voor de juiste doelgroep.

Nieuwsgierig?

Inclusieve marketing is de toekomst. Het stelt je in staat om waardevolle verbindingen te creëren met je diverse doelgroepen. Benieuwd hoe Digital Asset Management jouw inclusieve marketinginspanningen kan ondersteunen? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.