Zo helpt Digital Asset Management je socialmediamarketing

De populariteit van sociale media groeit en groeit. We brengen gemiddeld ruim honderd minuten per dag door op sociale media. Om als bedrijf serieus genomen te worden, moet je dus een actieve rol spelen op de voor jou relevante socialmediaplatforms. Om de juiste content op het juiste moment op het juiste kanaal te posten, dat is hard werken voor marketeers. Gelukkig zijn er tools die je daarbij ondersteunen.

Ruim twee uur per dag op sociale media

Mensen tussen de 20 en 39 jaar brengen gemiddeld 138 minuten per dag door op sociale media, ouderen 82 minuten en jongeren 156 minuten, zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Of het nu gaat om grote jongens zoals WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn of om wat kleinere platforms als Telegram, Discord, Clubhouse, Reddit en Twitch, we scrollen wat af met z’n allen. Om als bedrijf je doelgroep te bereiken, moet je je socialmediamarketing goed op orde hebben. Dat stelt de marketeers van deze wereld voor flinke uitdagingen. Hoe zorg je dat je de juiste content aanbiedt op het juiste moment op het juiste kanaal in het juiste formaat, terwijl je tegelijkertijd huisstijlconsistent blijft?

Merken staan tegenwoordig 24/7 aan

In een eerdere blog gaven we al tips om je contentcreatie schaalbaar te maken. Immers, vandaag de dag staat je merk 24/7 aan. De tijd dat we één advertentie in de krant plaatsten en een variant in het week- of maandblad, ligt ver achter ons. Wij bij Comrads zijn voornamelijk op LinkedIn actief. Als we een campagne voeren, is dat niet zomaar één advertentie, maar moet je minimaal zes varianten creëren, die allemaal nét iets anders zijn: teksten die net een andere doelgroep aanspreken en beeldmateriaal in verschillende formaten. Dankzij real-time statistieken, kun je heel goed zien wat goed werkt en wat minder goed werkt. Maar voor je dat inzicht hebt, moet je wel alle verschillende content opmaken en aanleveren. Dat kan hard werken zijn, want de snelheid waarmee sociale media posts worden gepubliceerd en geconsumeerd is verbijsterend.

Templatematige aanpak

Dan heb ik het over slechts één socialmediakanaal. Als je dan ook nog post op Facebook, YouTube, Instagram, Telegram, Discord, Clubhouse, Reddit of Twitch, dan moet je heel slim met je content omgaan. Gelukkig zijn daar oplossingen voor. Een goed Digital Asset Management-systeem biedt een krachtige oplossing die niet alleen de opslag en beschikbaarheid van de content voor je regelt, als je DAM ook nog eens combineert met Digital & Print Brand Templates, kun je nog sneller sociamediaposts creëren. Met zo’n templatematige aanpak kun precies die uitingen maken waar de markt om vraagt, terwijl je huisstijl altijd consistent is.

Nieuwsgierig?

Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan onze DAM-gids. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.