Concurreren? Doe dat vanuit je eigen kracht

Vorige week had ik een prettig en open gesprek met een potentiele klant. Hij was zich aan het oriënteren op een DAM-systeem, en had al met een aantal partijen gesproken. Eén daarvan had hem op het hart gedrukt vooral geen zaken met ons te doen. Ik was daar nogal verbaasd over. Concurreren, prima, maar doe dat vanuit eigen kracht. Met modder gooien bereik je weinig, naar mijn bescheiden mening. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Onlangs viel mijn oog op een artikel van de NOM, de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland. Daarin geven ze vijf tips om je concurrenten voor te blijven. Vijf tips waar ik me goed in kan vinden, en daarom deel ik ze hier graag met je.

1 Het begint met zelfkennis

De prospect waar ik mee sprak vroeg mij tijdens ons gesprek naar ons onderscheidend vermogen. Qua techniek lijken DAM-systemen veel op elkaar. Ik denk niet dat je een klant kan overtuigen met de volgende hippe uploadfunctie. Onze toegevoegde waarde zit ‘m in onze persoonlijke benadering. Wij kijken goed naar de vraag van de klant, en nemen hem of haar mee aan de hand. Dat is geen lang consultancytraject dat leidt tot een dure out-of-the-box-oplossing. Wij helpen onze klanten om heel snel een turn-key-applicatie neer te zetten die toch helemaal aansluit bij de organisatie. Wij houden van snel schakelen, luisteren goed naar onze klanten en binnen de mogelijkheden van ons systeem kunnen we snel op wensen inspelen.

2 Niet in alles de beste

De markt van DAM-systemen is vrij divers. En je kunt nu eenmaal niet in alles de beste zijn. Je kunt niet én goedkoper én geavanceerder én sneller zijn. Wees daar eerlijk over naar je klanten. De een hecht meer waarde aan vernuftige technologie, de ander is tevreden met een laagdrempelige instapoplossing. Er is ruimte voor iedereen. Ik vergelijk het altijd met het verschil tussen een groothandel als Sligro en de Keurslager op de hoek van de straat. De een richt zich meer op bulk, de ander gaat voor de persoonlijke touch en het praatje aan de balie. Dat wil niet zeggen dat de ossenhaas van de Sligro niet lekker is, maar daar moet je meteen een kilo kopen, terwijl je misschien twee stukjes van anderhalf ons wilt hebben. Wij zien onszelf als die Keurslager, hier ben je geen nummer bij de kassa, maar krijg je persoonlijke aandacht.

3 Laat je niet afschrikken door concurrentie

Van concurrenten kun je leren. Waarom kiezen klanten niet voor jou, maar voor een andere aanbieder? Dat geeft je waardevolle informatie. Wellicht kun je je concurrentiepositie verbeteren door samenwerkingsverbanden aan te gaan. Zo zijn wij een samenwerking aangegaan met Lukkien, een full service digital agency dat uitblinkt in het creëren van content. Dat is nou net waar wij geen kaas van hebben gegeten, maar wij zijn wel heel goed in het beheren van content. Door samen te werken kunnen we van elkaars werelden profiteren en mooie synergie-effecten bereiken. Daar plukken onze gezamenlijke klanten de vruchten van.

4 Geniet van succes, maar blijf in beweging

Wat vandaag werkt, kan morgen alweer achterhaald zijn. Daarom moet je weten wat je klanten bezighoudt. Immers, alleen ga je sneller, maar samen kom je verder, schreef ik al eerder in deze blog. Door in gesprek te blijven over elkaars toekomstwensen en -plannen, kom je samen verder. Daarom maken wij altijd tijd voor een strategisch gesprek. Investeer in je relaties, blijf praten met elkaar en wie weet welke verrassende wendingen de toekomst kan brengen. En werpt die investering z’n vruchten af, dan moet je zeker een moment nemen om dat te vieren!

5 Kom van je eiland af

Dit punt ligt voor mij eigenlijk in het verlengde van punt 4: betrek iedereen – in je organisatie, je klantenkring én je netwerk – bij je bedrijf. Laat je inspireren door de mensen om je heen. Zo liet ik me laatst zelfs inspireren door mijn podoloog. De persoonlijke relatie met medewerkers, opdrachtgevers en partners is voor ons een groot goed, en dat maakte mijn voetendokter me weer even duidelijk.

Kritiek of schouderklopje?

De kritiek die de bewuste concurrent op ons had, was onder andere dat wij een kleine organsatie zijn. Voor ons is het een heel bewuste keuze om lean and agile te zijn. Wij kunnen met generieke software en met een heel compact team de service en persoonlijke touch bieden die bij ons past. Als dat de kritiek is, dan voelt dat voor mij eerder als een schouderklopje. Dat is namelijk precies ons onderscheidend vermogen, en dat is waarom onze klanten voor ons kiezen.

Even sparren?

Zin om even lekker te sparren om elkaar beter te leren kennen? Dat kan altijd! Bel gerust naar 020 820 8382 of mail naar info@comrads.nl.