Definitie: Huisstijlhandboek

Een huisstijlhandboek is een digitaal of geprint overzicht van regels en richtlijnen over het gebruik en de correcte toepassing van de merkelementen en huisstijlrichtlijnen (Brand Guidelines) van een organisatie.

Een huisstijlhandboek geeft zowel aanwijzingen hoe de huisstijl gebruikt zou kunnen worden, als regels over wat wel en niet is toegestaan. Er zijn verschillende elementen en brand assets die deel uitmaken van de huisstijl zoals het logo, de kleuren en lettertypen, maar ook de tone-of-voice of het soort afbeeldingen en visuals dat gebruikt wordt in diverse uitingen en media.

Wat is een huisstijlhandboek?

De wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe zichtbaar presenteert noemen we de huisstijl. De richtlijnen die hiervoor zijn opgesteld worden vervolgens vastgelegd in één overzichtelijk document: het huisstijlhandboek. In een huisstijlhandboek kunnen alle medewerkers dus zien hoe de huisstijl toegepast dient te worden en wat wel of niet is toegestaan.

Een voorbeeld van een onderdeel dat wordt beschreven in een huisstijlhandboek is de uitleg over het gebruik van het logo in diverse uitingen. Vaak wordt er aangegeven dat een logo niet vervormd of gedraaid mag worden en dat de kleuren in iedere uiting hetzelfde dienen te zijn. Naast het logo wordt bijvoorbeeld ook het lettertype, de kleuren of het soort afbeeldingen die worden gebruikt, vastgesteld. Het vaststellen van deze richtlijnen en het toezien op het gebruik hiervan ligt vaak bij de communicatieafdeling van de organisatie, of dit wordt uitbesteed aan een extern bureau.

 

Huisstijlhandboek en merkconsistentie

Het doel van een huisstijlhandboek is dat de huisstijl door alle medewerkers consistent en op de juiste manier wordt toegepast. Op deze manier wordt de corporate identity ingezet zoals deze is bedoeld, wat een consequente en verzorgde uitstraling naar de buitenwereld oplevert. Deze consequente uitstraling wordt ook wel merkconsistentie genoemd. Merkconsistentie draagt bij aan de herkenbaarheid van het merk bij (toekomstige) klanten. Daarnaast creëert het vertrouwen en versterkt het de relatie met je klant. Een overzichtelijk huisstijlhandboek kan dus bijdragen aan de waarde van jouw merk.

 

De Brand Portal van Comrads: jouw online huisstijlhandboek

Wil je jouw huisstijlhandboek altijd en overal beschikbaar hebben voor alle betrokkenen? De Brand Portal module van Comrads is een interactief cloud-gebaseerd huisstijlhandboek, waarin alle actuele merkbestanden samenkomen, zowel visueel als tekstueel. Direct gekoppeld aan de Digital Asset Management (DAM) module zijn ook je digitale merkelementen en bestanden beschikbaar om te delen en te downloaden.

Een online huisstijlhandboek helpt marketing teams bij het efficiënt beheren, communiceren en delen van alle merkelementen zoals logo’s, fonts, kleuren en richtlijnen. Doordat de Brand Portal cloud-gebaseerd is, hebben betrokkenen altijd en overal toegang tot het huisstijlhandboek, op ieder device. Bovendien is altijd de laatste versie beschikbaar, wat ervoor zorgt dat jouw merk op een consistente manier gecommuniceerd wordt. Met de Brand Portal werk je als bedrijf dus aan een eenduidige merkidentiteit.

Bovendien functioneert de Brand Portal niet alleen als een online huisstijlhandboek, maar ook als een interactief platform waar zowel interne als externe gebruikers merkideeën kunnen uitwisselen en elkaar kunnen inspireren. Op deze manier kun je jouw merk dus tot leven brengen.


Gerelateerde artikelen