Definitie: Brand Guidelines

Brand Guidelines (ook wel huisstijlrichtlijnen) zijn de regels die beschrijven hoe de huisstijl van een organisatie toegepast dient te worden. Dit protocol geeft zowel aanwijzingen hoe de huisstijl gebruikt zou kunnen worden, als regels over wat wel en niet is toegestaan. Er zijn verschillende elementen en brand assets die deel uitmaken van de huisstijl zoals het logo, de kleuren en lettertypen, maar ook de tone-of-voice of het soort afbeeldingen en visuals dat gebruikt wordt in diverse uitingen en media.

Wat zijn Brand Guidelines?

Logo Design Brand Guidelines

De Brand Guidelines beschrijven hoe medewerkers, leveranciers en betrokkenen de huisstijl van hun organisatie in- en extern dienen toe te passen. De richtlijnen staan vaak beschreven in een (digitaal) document of op het intranet voorzien van voorbeelden, ook wel een Brand Guide of huisstijlhandboek genoemd. In dit huisstijlhandboek worden aanwijzingen gegeven hoe de huisstijl gebruikt moet worden, maar hierin is ook vastgesteld wat wel en niet is toegestaan.

Een voorbeeld van een onderdeel dat wordt beschreven in de Brand Guide is de uitleg over het gebruik van het logo in diverse uitingen. Vaak wordt er aangegeven dat een logo niet vervormd of gedraaid mag worden en dat de kleuren in iedere uiting hetzelfde dienen te zijn. Naast het logo wordt bijvoorbeeld ook het lettertype of het soort afbeeldingen die worden gebruikt, vastgesteld. Het vaststellen van deze richtlijnen en het toezien op het gebruik hiervan ligt vaak bij de marketingafdeling of brand manager van de organisatie, of dit wordt uitbesteed aan een extern bureau.

Brand Guidelines en merkconsistentie

Het doel van Brand Guidelines is dat de corporate identity wordt ingezet zoals deze is bedoeld, wat een consequente en verzorgde uitstraling naar de buitenwereld oplevert. Deze consequente uitstraling wordt ook wel merkconsistentie genoemd. Merkconsistentie draagt bij aan de herkenbaarheid van het merk bij (toekomstige) klanten. Daarnaast creëert het vertrouwen en versterkt het de relatie met je klant en je medewerkers. Met andere woorden: het consequent toepassen van de Brand Guidelines versterkt de waarde van jouw merk.

Al je brand guidelines in één online huisstijlhandboek?

Om al je Brand Guidelines efficiënt te beheren, te communiceren en te delen is het noodzakelijk dat deze informatie op één centrale locatie wordt opgeslagen en dat de meest actuele versies van alle brand assets direct beschikbaar zijn. De Brand Portal module van Comrads is een interactieve en cloud-gebaseerde Brand Guidelines oplossing, waarin alle actuele merkrichtlijnen en bestanden samenkomen, zowel visueel als tekstueel. Op deze manier kunnen huisstijlrichtlijnen eenvoudig worden teruggevonden en gedeeld met collega’s, stakeholders en (externe) partners.

Je merkrichtlijnen beschermen met Digital Asset Management

Brand managers en marketing teams kunnen hun Brand Guidelines borgen door middel van Brand Management software. Middels een Brand Portal hebben medewerkers, kantoren, leveranciers en partners altijd toegang tot de laatste huisstijlrichtlijnen, instructies en voorbeelden. Direct geïntegreerd met een Digital Asset Management (DAM) systeem beschikt men tevens over één centrale locatie voor het opslaan, delen en beheren van alle merkelementen, media en digital assets. De brand manager kan eenvoudige bepalen wie toegang heeft tot welke content en brand assets en monitoren waarvoor deze worden ingezet. Zo zijn je brand assets dus beschermd en kan merkconsistentie gewaarborgd worden.

Meer informatie

Er zijn veel verschillende Brand Management systemen en DAM-aanbieders. Bekijk daarom onze DAM benchmark om oplossingen te vergelijken op basis van jouw functionele eisen. Download de vergelijkingsgids geheel vrijblijvend.