Wanneer heeft je merkidentiteit een frisse wind nodig en hoe pak je dat aan?

Verandering is een natuurlijk onderdeel van groei en evolutie, en dit geldt ook voor je merkidentiteit. Maar een rebranding is geen ‘walk in the park’, daar moet je voorzichtig mee omgaan. Wanneer weet je dat de tijd daar is? Als je merkt dat je huidige merkidentiteit niet langer resoneert met je doelgroep, als je missie is geëvolueerd, of je simpelweg niet meer onderscheidend genoeg bent, dan is het wellicht tijd voor een flinke opfrisser. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe je dat aanpakt zonder in een chaos te belanden.

Het belang van timing bij het veranderen van je merkidentiteit

Timing is alles. Kijk naar de huidige positie van je merk, luister naar je klanten en analyseer de markt. Een rebranding doe je niet overnight. Het is een zorgvuldig gepland proces dat moet aansluiten bij je langetermijnstrategie en die de waarden van je organisatie te allen tijde moet blijven weerspiegelen.

Hoe het niet moet: Twitter

De rebranding van Twitter naar X in 2023, onder leiding van Elon Musk, is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. Experts zien de oorspronkelijke identiteit van Twitter als een mooie les in branding. De naam ‘Twitter’ doet denken aan korte gesprekken, het logo van het vogeltje was vriendelijk en uitnodigend, wat het merk een persoonlijkheid gaf. Zelfs de blauwe kleur van het logo droeg bij aan de betrouwbaarderheid van het merk. Elon's beslissing om de iconische vogel en naam te vervangen is een totale miskleun, vinden zowel experts als consumenten. De nieuwe naam "X" mist enige betekenis en resoneert totaal niet.

Doe het niet alleen

Verandering roept weerstand op. Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en voelen zich comfortabel bij wat bekend en vertrouwd is. Het is daarom belangrijk om zowel je medewerkers als je doelgroep mee te nemen in het veranderproces. Voor medewerkers betekent dit hen al in een vroeg stadium betrekken bij de plannen voor verandering. Door open en transparant te communiceren over de redenen achter de verandering en wat dit voor hen betekent, kun je begrip en draagvlak creëren. Door ook je doelgroep actief te betrekken bij het veranderproces, kun je niet alleen weerstand verminderen maar ook de relatie met je klanten versterken.

Consistentie is koning

Zodra je begint met het uitrollen van je nieuwe merkidentiteit, is consistentie van vitaal belang. Je nieuwe logo hier, een oude slogan daar; dat kan enorm verwarrend zijn voor je doelgroep en dat wil je voorkomen. Zorg ervoor dat alle touchpoints met je merk - van je website tot je sociale media en marketingmateriaal - de vernieuwde identiteit reflecteren. Dit helpt bij het bouwen van herkenning en vertrouwen.

Succesvolle rebranding: Old Spice

De rebranding van Old Spice is een mooi voorbeeld van hoe het wél moet. Het bedrijf verloor op een zeker moment marktaandeel omdat het niet aantrekkelijk was voor jongere doelgroepen. Zij associeerden het merk met hun grootouders. Als reactie daarop onderging Old Spice een volledige imagoverandering, terwijl de naam van het merk behouden bleef. Door slim onderzoek ontdekte Old Spice dat vrouwen 60 procent van de aankopen van douchegel voor hun rekening namen en het merk lanceerde een hilarische nieuwe campagne, ‘De man zoals jouw man zou kunnen ruiken’, gericht op zowel mannen als vrouwen. Deze campagne werd gelanceerd tijdens het Super Bowl-weekend en ging viral. De rebrandingcampagne was een daverend succes en zorgde voor een enorme toename in verkoop en merkbekendheid.

Waarom een DAM-systeem onmisbaar is bij deze transitie

Hier komt een Digital Asset Management (DAM)-systeem om de hoek kijken. Een DAM-systeem zorgt voor orde in de potentiële chaos van een rebranding. Het biedt één centrale plek voor al je digitale assets, zodat die oh zo belangrijke consistentie gewaarborgd blijft en je nieuwe merkidentiteit feilloos geïntroduceerd wordt. Denk aan je DAM-systeem als het fundament van je huis. Zonder een sterk fundament, loop je het risico dat je huis – of in dit geval, je merkidentiteit – niet stevig staat. Door je digitale assets slim te beheren, zorg je ervoor dat je nieuwe merkidentiteit vanaf dag één staat als een huis.

Klaar voor een nieuwe merkidentiteit?

Ben je klaar om je merkidentiteit te vernieuwen en wil je dit proces gestroomlijnd en effectief aanpakken? Overweeg dan het inzetten van een Digital Asset Management-systeem. Het zorgt niet alleen voor een gestructureerde uitrol van je nieuwe merk, maar helpt ook om je merk op lange termijn sterk en consistent te houden. Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan een van onze DAM gidsen. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.