‘Heel vreemd, op school leer je niets over marketingsoftware’

Nerea Zwaan studeert Commerciële Economie en Ondernemerschap aan Hogeschool Tio Amsterdam. Begin mei is ze als stagiair bij Comrads aan de slag gegaan. Voor haar afstudeeropdracht focust ze zich vijf maanden op de online communicatiestrategie van Comrads. Nerea aan het woord over de kloof tussen theorie en praktijk.

Blij verrast

Ik studeer Commerciële Economie en Ondernemerschap. Normaal duurt die opleiding vier jaar, maar ik heb de kans gekregen om het in drie jaar te doen. Dat betekent wel dat ik vrijwel geen vakantie heb, maar dan ben ik wel sneller klaar. Op dit moment ben ik in de afrondende fase. Toen ik op zoek ging naar een bedrijf waar ik mijn afstudeeropdracht kon doen, kwam Comrads langs. Ik had eigenlijk geen idee wat ze precies deden, en toen ik met Sebastiaan in gesprek ging, was ik blij verrast. Marketing is een belangrijk onderdeel van mijn studie, maar wat je leert gaat vooral over SEO, SEA en het uitstippelen van de perfecte marketingstrategie voor een bedrijf. Marketing-automation? Daar leer je eigenlijk niet over. Vreemd, want er zijn dus systemen die je als marketeer helpen veel efficiënter te werken.

Omslachtig

Ik heb eerder dit jaar stage gelopen bij een grote detailhandel in fashion. Daar waren ze ook nog niet zo bezig met marketing-automation. Elke foto ging in een mapje met foto’s, de campagnebeelden gingen weer in een ander mapje, eer je het goede beeld had, was je wel even bezig. Vaak was het dan net niet de juiste kwaliteit. Moest ik dat beeld weer gaan sturen naar een andere stagiair die het beeld wat scherper kon maken. Vervolgens kreeg ik het terug en zette ik het beeld weer in een mapje. Superomslachtig, terwijl het vele malen makkelijker kan, weet ik inmiddels. Je kunt gewoon een kledingstuk koppelen aan een campagne. Als je dan het beeld van het kledingstuk zoekt, heb je alles wat daar eventueel bij kan horen, meteen paraat.

Heel eenvoudig

Ik mag me bezighouden met de online communicatiestrategie van Comrads: de website, de blogs, de productinformatie. Ook ben ik al een paar keer mee geweest naar een bespreking met een potentiële klant. Dan zie je mensen al heel snel heel enthousiast worden, maar vaak stellen ze de beslissing toch nog even uit. Enerzijds begrijp ik het wel, het kost tijd en geld om met marketingsoftware aan de slag te gaan. Maar als ik zie wat het een bedrijf oplevert en hoeveel efficiënter je kunt werken, dan zou ik het wel weten. Bovendien is het relatief eenvoudig om mee aan de slag te gaan, ik had met vijf minuten door hoe het werkte. Kijk naar een bedrijf als stichd, zij winnen op vier vlakken heel veel bij het gebruik van een DAM-systeem. Het scheelt zoveel tijd, en tijd is geld, als ik mijn vader mag geloven. Ik denk dat klanten zich niet echt realiseren hoe groot de voordelen zijn.

Digitale vormgeving

Na deze studie wil ik nog een korte studie digitale vormgeving doen aan Akademie Vogue. Als ik goed uit de voeten kan met pakketten als Adobe Illustrator, InDesign en Photoshop hoeft mijn toekomstige werkgever niet alles naar een dure, externe vormgever te sturen, dan kan ik het zelf. Ik hou ervan mijn kennis zo breed mogelijk te maken. Maar voorlopig ben ik nog wel even druk bij Comrads!

Nieuwsgierig?

Ben je ook nieuwsgierig geworden na het lezen van het verhaal van Nerea? En wil je ook ervaren hoe eenvoudig bijvoorbeeld Digital Asset Management eigenlijk is? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. En wellicht tref je Nerea dan persoonlijk om verder te praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie. Nu en in de toekomst.