Weg met stress. Zo houd je grip op je marketingcampagnes

Marketing kan een behoorlijk stressvolle aangelegenheid zijn. De druk om te presteren, de toenemende concurrentie en de constante veranderingen in de markt kunnen voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Maar er is een manier is om die stress te verminderen en tegelijkertijd de effectiviteit van je marketingcampagnes te vergroten. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter over de rol van marketingautomation.

Marketingautomation volgens Gartner

Gartner definieert marketingautomation als ‘software die marketeers helpt bij klantsegmentatie, klantgegevensbeheer en campagnebeheer. Het stelt marketeers in staat om real-time, gerichte, op data gebaseerde campagnes aan te bieden, samen met verbeterde efficiëntie en productiviteit.’ Laten we eerst eens kijken waarmee die software je dan kan helpen.

Efficiëntie verhogen

Om te beginnen kan marketingautomation je helpen je efficiëntie te verhogen. Als je een flink aantal van je marketingtaken sneller en makkelijker kunt uitvoeren, scheelt dat een hoop stress. Althans, bij mij wel. Al die e-mails die je moet opstellen en verzenden, het a/b-testen van campagne na campagne, hoe heerlijk als dat automatisch kan?

Personalisatie verbeteren

Een ander gebied waarin marketingautomation je enorm kan helpen, is personalisatie. We weten allemaal dat het opbouwen van een sterke band met je doelgroep cruciaal is tegenwoordig. Dit wordt een stuk eenvoudiger als je automatisch data kunt verzamelen en analyseren met de juiste tooling. Dat kun je weer gebruiken om nieuwe content op maat te maken. Een taak die onmogelijk is om handmatig en op basis van je eigen inzichten te doen.

Meer inzicht verkrijgen

Het gebruik van marketingautomationtools leidt bovendien tot beter meetbare resultaten. Stel vooraf duidelijke doelen. Wat wil je? Meer leads? Meer traffic naar je website? Hoger scoren in Google? Dankzij marketingautomation kun je heel snel zien welke acties je leads ondernemen en hoe ze reageren op jouw campagnes. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen zonder software.

Toepassingen van marketingautomation

Er zijn verschillende toepassingen van marketingautomation en welke het best bij je passen, hangt af van je organisatie en je doelen.

  • E-mailmarketing

E-mailmarketing is waarschijnlijk de meest bekende toepassing van marketingautomation. Er zijn genoeg platformen om je e-mailmarketing te automatiseren. Geïnteresseerden kunnen zichzelf inschrijven en uitschrijven, je kunt heel efficiënt campagnes versturen en bijhouden wie er waar heeft geklikt en wie zich heeft uitgeschreven. De tijd dat we handmatig e-mails opstelden in Outlook om die vervolgens te combineren met Excel-lijsten met contacten ligt ver achter ons. Tenminste, wie daar zin in heeft, kan het nog steeds zo doen natuurlijk, maar of je dan een effectieve e-mailcampagne draait? Ik waag het te betwijfelen.

  • Leadgeneratie

Leadgeneratie is tegenwoordig voornamelijk geënt op online methoden. Het draait allemaal om het – legitiem – verzamelen van contactgegevens van leads. Vroeger pakte je de Gouden Gids, belde je zoveel mogelijk bedrijven en vroeg je of je de marketingmanager kon spreken. Dat is ondenkbaar vandaag de dag. Je moet potentiële klanten online verleiden om zich op een bepaald moment kenbaar te maken. Zonder automatisering is dat een bijna onmogelijke opgave. Ok, de patatkraam op de hoek kan nog wel wat frietjes verkopen aan spontane passanten, maar in de wereld van B2B zou ik daar niet te hard op hopen.

  • Socialmediamarketing

Socialmediamarketing is een uitdaging op zich. Met alle verschillende platforms die je bij moet houden en alle comments waar je op moet reageren, kan de moed je soms in de schoenen zakken. Vooral voor grotere organisaties is het onmogelijk dit nog handmatig te beheren. Gelukkig – voor jou als ondernemer – zijn er vormen van automatisering die ervoor zorgen dat de juiste, gepersonaliseerde content op het juiste moment op de juiste plek wordt gepost.

Meer weten over onze oplossingen?

Marketingautomation biedt oplossingen voor verhoogde efficiëntie, betere personalisatie en meer meetbaarheid in marketingcampagnes. Het stelt ons in staat om meer en diverser te communiceren, persoonlijker te zijn en creatiever te worden. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.