De rol van emotie in je merkverhaal

Om succesvol te zijn in een wereld vol alternatieven en de bijbehorende keuzestress is een sterke merkidentiteit onmisbaar. Daarbij is het gebruiken van emoties essentiëler dan ooit. Onze beslissingen worden immers vaak gestuurd door emoties, in de consumentenmarkt, maar óók in B2B. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe je een nog diepere verbinding met je doelgroep kunt maken en je onderscheidt van anderen.

Beslissen doen we op basis van gevoel

Wetenschappelijk is bewezen dat mensen beslissingen nemen op basis van intuïtie, emotie en gevoel. Hoewel we vaak denken dat vooral in de consumentenwereld beslissingen emotioneel van aard zijn, is dat ook in B2B het geval. Business to business ís immers human to human. Bedrijven doen geen zaken met bedrijven, bedrijven doen zaken met mensen. En als je wilt dat die mensen voor je kiezen dan moet je ze weten te raken.

Emotie vanuit de kernwaarde

Het begint allemaal bij de kernwaarden en de propositie van je organisatie. Als je je openlijk inzet voor een thema als duurzaamheid, spreek je emoties aan van klanten die dat ook belangrijk vinden. Dit schept hoop en optimisme. Door deze betrokkenheid duidelijk in je merkwaarden te integreren, kun je op inspelen op hun emoties.

Emotie in je boodschap

Diezelfde emoties moeten hun weg vinden in je content. Dat kan gaan om bepaalde woordkeuze, kleuren, video- en fotografiestijl. Denk ook aan de keuze van materialen. Als je bijvoorbeeld een luxe uitstraling wilt creëren, bereik je dat waarschijnlijk eerder met een advertentie in een glossy magazine dan een publicatie in een wijkkrantje.

De rol van marketingsoftware

Het gebruik van Digital Asset Management (DAM)- en marketingsoftware ondersteunt je hierbij. Door verschillende middelen op een effectieve manier op te slaan en consistent te gebruiken, straal je altijd het juiste gevoel uit. Ook het vastleggen van richtlijnen met betrekking tot branding en merkidentiteit is hierbij belangrijk. Dit zorgt ervoor dat alle partijen die met jouw merk werken, intern en extern, dezelfde elementen op de juiste manier creëren en gebruiken.

Het belang van data

Bovendien helpt een DAM-systeem je om waardevolle data te verkrijgen. Hiermee kun je beoordelen welke content goed aansluit bij je doelgroep en welke content het meest effectief is. Het stelt je ook in staat om met behulp van marketingsoftware de content die op de gewenste emotie moet inspelen, consistent en indien nodig gepersonaliseerd over verschillende kanalen te verspreiden. Door het gebruik van een combinatie van contentbouwstenen, die op een consistente manier worden beheerd en realtime beschikbaar zijn, kun je op het juiste moment via de juiste kanalen communiceren en de gewenste emotionele respons oproepen bij je doelgroep.

Nieuwsgierig?

Door emoties op de juiste manier in te zetten voor je merkidentiteit en te investeren in goede software, kun je een sterke band opbouwen met je doelgroep. Dit resulteert niet alleen in nieuwe klanten, maar ook in klantloyaliteit en herhaalaankopen. Wil je weleens ervaren hoe Digital Asset Management je hierbij helpt? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.