Definitie: Brand Identity Guide

Wat is een Brand Identity Guide?

Een Brand Identity Guide (ook wel een huisstijlgids of huisstijlhandboek) vertelt het verhaal over de merkidentiteit van jouw bedrijf van a tot z. Het beschrijft jouw merk in woord en beeld, zodat iedereen die ermee moet werken precies weet hoe het merk gecommuniceerd moet worden naar de buitenwereld. De Brand Identity Guide beschrijft de kernwaarden en de missie en visie. Ook bevat het de (visuele) merkrichtlijnen van jouw brand.

Brand Identity Guide

De identiteit van een merk bestaat uit verschillende componenten, zoals de naam, logo(s), lettertype(s) en het kleurenpalet, die samen bijdragen aan de herkenbaarheid van het merk. Ook dragen ze bij aan de beleving die een klant met het merk heeft en de indruk die deze achterlaat.

Kortom, de merkidentiteit, en het bijbehorende huisstijlhandboek, beschrijft en bezit alles over hoe de kern van het merk moet worden vertaalt naar de binnen- en buitenwereld.

 

Waarom heb je een Brand Identity Guide nodig?

Het is voor een merk enorm belangrijk om een unieke, onderscheidende en herkenbare merkidentiteit te hebben. Het is belangrijk dat de merkbeleving en de feel van het merk, de consument op de juiste manier bereikt. Dit helpt om je te onderscheiden van de concurrentie, om op te vallen bij de consument én om een goede indruk achter te laten.

Met een up-to-date Brand Identity Guide zorg je ervoor dat iedereen die met het merk werkt over de actuele informatie beschikt. De gids brengt alle elementen van het merk samen op één centrale plek, wat dus zorgt voor consistente implementatie. Dit zorgt weer voor versterking van jouw brand.

Ook is het een goed idee om de brand identity guide (deels) publiek te maken. Zo kun je de kernwaarden en missie en visie delen met de consument, waardoor zij precies kunnen zien waar het merk voor staat. Dit kan zorgen voor een sterkere merkloyaliteit.


Relevante artikelen