2023, een jaar van zoeken of een jaar van vinden?

We zijn met z’n allen een gigantische hoeveelheid tijd kwijt met zoeken naar bestanden. Dit kan wel oplopen tot zes uur per dag. Frustrerend voor je medewerkers en slecht voor de productiviteit en winstgevendheid van je organisatie. Al is jouw marketingafdeling maar tien procent van de tijd bezig met het zoeken naar de juiste assets voor campagnes, dan is dit extreem zonde. Tijd om hier als de wiedeweerga iets aan te doen. Volgens Sebastiaan de Ruiter kun je die kostbare uren beter investeren in het bedenken van nieuwe campagnes en succesvolle strategieën.

Zoeken is zinloze verspilling van tijd en energie

Volgens een recent artikel in VentureBeat, een belangrijke bron voor technieuws, besteden medewerkers gemiddeld drie tot zes uur per dag aan het zoeken naar informatie. Dit kan niet alleen frustrerend zijn voor medewerkers, maar beïnvloedt ook de productiviteit van een organisatie negatief. Mocht je twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit artikel, uit onderzoek door marktonderzoeksbureau Wakefield Research is ruim de helft van de kantoorprofessionals meer tijd kwijt aan het zoeken naar bestanden dan aan het uitvoeren van werk. Al neem je deze bronnen met een korreltje zout, we mogen concluderen dat we met z’n allen een gigantische hoeveelheid tijd kwijt zijn met zoeken naar bestanden. Al zijn de medewerkers van je meest bestandsintensieve afdelingen – marketing en communicatie – maar een uur per dag kwijt aan zoeken naar bestanden, dan is dit al een enorme verspilling van tijd en energie.

Exponentiële toename digitale middelen

Vond je het een aantal jaar geleden misschien nog acceptabel dat je marketingteam zoveel tijd verspilde aan zoeken naar bestanden, de hoeveelheid content is exponentieel toegenomen. En de tools om die zoektijd te reduceren zijn nog lang niet door alle organisaties omarmd. Het efficiënter inrichten van de content is in ieder geval bij de meeste bedrijven niet hand in hand gegaan met de toename van het aantal digitale middelen, zoals afbeeldingen, video's, audiobestanden, teksten en andere digitale media.

Zoeken onontkoombaar, maar optimaliseer de ervaring

Nu ontkom je in een digitale wereld misschien niet aan het zoeken naar bestanden, maar laten we dat zoeken dan alsjeblieft wel zo efficiënt mogelijk maken. Ik ken ook niet alle websiteadressen uit mijn hoofd. Recent zocht ik naar een nieuwe combimagnetron, en nee: dan ga ik ook niet linea recta naar samsung.com/microwave-ovens of naar miele.nl/combimagnetrons. Zoals iedereen zoek ik dan ook mijn heil bij Google. Zoeken, daar ontkomen we niet aan, maar laten we de zoekervaring zo efficiënt en makkelijk mogelijk maken, zodat de content die je gepresenteerd krijgt ook daadwerkelijk is wat je zoekt en dat je direct bij het juiste bestand terecht komt.

Pecunia

Verspilt jouw marketingteam nog steeds uren en uren met zinloos zoeken? Weet je niet honderd procent zeker dat wat ze vinden ook echt de juiste versies van de juiste bestanden zijn? Dan is het hoog tijd om als de brandweer aan de slag te gaan met een DAM-systeem zodat je al die verloren tijd kunt besteden aan het bedenken van indrukwekkende campagnes en succesvolle strategieën. Want met de exponentiële stijging van de zoektijd is de attentiewaarde van onze klanten exponentieel gedaald. De tijd waarin je de aandacht van je klant moet weten te grijpen, is geminimaliseerd. Elke minuut die een marketeer kan besteden aan heel gericht communiceren met je doelgroep, levert geld op. Harde duiten, knaken, pecunia. Winst dus.

Nieuwsgierig?

Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan een van onze DAM gidsen. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.