‘Afbeeldingen downloaden? Je kreeg een cd’tje per post!’

Toen Henk van de Goor in 1992 afstudeerde aan de School voor Journalistiek, ambieerde hij een carrière als financieel verslaggever. Tot hij de toen net in opkomst zijnde internetwereld ontdekte. Inmiddels is hij alweer jaren senior projectmanager bij Comrads en vormt hij de schakel tussen klant en technologie. In deze blog vertelt Henk wat deze carrièrewending hem heeft gebracht en wat Comrads zo uniek maakt.

Financiële crisis

In 1992 studeerde ik af aan de School voor Journalistiek. Na mijn stageplek bij de Financiële Telegraaf zag ik het helemaal zitten om daar als financieel verslaggever aan de slag te gaan. Het lot had echter andere plannen. Het was de tijd van de financiële crisis – een van de vele – en de Telegraaf moest reorganiseren. De vacature die ik op het oog had, verviel en ik vond een tijdelijke baan als desk-researcher bij Marcel Metze, een auteur die gespecialiseerd is in de financiële wereld. Na een jaar ben ik als bedrijfsjournalist aan de slag gegaan bij Kema.

Een onverwachte wending

In 1995 gebeurde er iets wat mijn carrière een heel andere richting op stuurde. De Nederlandse Vereniging van Journalistiek organiseerde een bijeenkomst over internet, wat toen net een beetje in opkomst was. Volkskrant tech-columnist en uitgever Jan Jacobs hield daar een visionair betoog over hoe internet de journalistiek zou veranderen. Hij was een van de eerste bedrijven in de internetbusiness gestart: Riverland Networks. Ik vond het dusdanig inspirerend, dat ik hem na afloop aansprak met de vraag of hij wellicht een baan had voor iemand zoals ik. Twee weken later werkte ik in zijn bedrijf. Ik schreef over IT-gerelateerde onderwerpen voor hun zakelijke kanaal. Het was een geweldige tijd, elke dag waren er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van internet. Riverland Networks maakte daarnaast ook websites. Ik werd benaderd door mijn oude werkgever, Kema, die een website wilde laten bouwen en ik mocht het project begeleiden. Zo ben ik in het projectmanagement gerold.

Afbeeldingen per post verzonden

In 2000 werd Riverland onderdeel van Lost Boys Business Solutions. Niet veel later barstte de internetbubbel en ik kwam terecht bij Van Ginneken en Mostaard (VGM). Dat bedrijf was dertig jaar lang een begrip in printland, maar het had inmiddels ook een digitale tak, die de eerste versie van een digital asset management-systeem had ontwikkeld. Stel je er niet te veel van voor, het waren echt de begindagen van de beeldbank. Afbeeldingen downloaden? Dat was er niet bij. Je kon beelden bestellen, die werden dan op cd gebrand en per post verzonden. Bandbreedte was nog maar heel beperkt en opslag was onbetaalbaar.

Projectmanager bij Comrads

Bij VGM leerde ik Sebastiaan de Ruiter, vandaag de dag Managing Director van Comrads, kennen. Toen – door de opkomst van het internet – de drukwerkbedrijven begonnen om te vallen, werd ook VGM daar slachtoffer van. Sebastiaan ging werken als Manager Business Development bij het toenmalige Comrads, een bedrijf dat zich richtte op marketingsoftware. Hij nodigde me uit voor een gesprek met hem en het team in Purmerend, en ik voelde me meteen op mijn plek. Ik werd projectmanager bij Comrads en heb, samen met Sebastiaan, een hele projectstructuur opgezet. Op een gegeven moment vonden Sebastiaan en zijn compagnon Erwin Klinkenberg dat ze zich als ontwikkelaar van marketingsoftware beter zelfstandig konden gaan positioneren. Zo werden Erwin en hij eind 2011 eigenaar van Comrads 2.0. Ik geloofde in het idee en ben met hen meegegaan.

Projectmanagement, de schakel tussen klant en technologie

Als projectmanager vervul ik de rol van schakel tussen de klant en ons technische team. Op een interviewachtige manier ga ik te werk om precies te achterhalen wat de klant wil. Door vraag achter vraag te stellen, ontdek ik de behoeften en wensen van de klant. Hierbij kan ik nog steeds mijn interviewvaardigheden goed gebruiken. Wat ik zo geweldig vind aan mijn rol als projectmanager is dat elke klant en elk project uniek is. Het is mijn taak om te achterhalen wat de klant wil – zo komen toch mijn interviewskills nog van pas – en dit te vertalen naar concrete oplossingen. Als je tien klanten naast elkaar zet, is tachtig procent van de problematiek gelijk, maar die twintig procent maakt de oplossing en de invulling klantspecifiek. Dat is zo mooi aan onze oplossing, het is een standaardoplossing met ruimte voor configuraties.

Familiebedrijf

Comrads voelt voor mij bijna als een familiebedrijf. Het hechte team van vaste spelers en de goede sfeer maken het een fijne werkomgeving. Natuurlijk heeft de coronapandemie ervoor gezorgd dat we elkaar minder vaak fysiek konden zien, maar we hebben altijd contact gehouden en zijn al die tijd blijven werken aan mooie projecten. Wat de toekomst voor mij in petto heeft? Ik heb geen idee. Ik ben niet zo’n plannenmaker, dat bewijst mijn carrièrepad wel. Vanuit de journalistiek ben ik in iets heel anders gerold. En daar ben ik zeker niet slechter van geworden.

Nieuwsgierig?

Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan onze DAM-gids. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.