Een duurzame marketingaanpak: zo helpt Digital Asset Management

Vandaag de dag vinden we onze ecologische voetafdruk steeds belangrijker. Maar staan we eigenlijk wel stil bij de impact van ons online gedrag. In deze blog verkent Sebastiaan de Ruiter hoe we een stap vooruit kunnen zetten naar een duurzamere digitale toekomst.

Digitale duurzaamheid

Laat ik beginnen met een bekentenis. Ik denk niet dat ik zelf zo digitaal duurzaam ben als ik graag zou willen zijn. Vorige week stapte ik over naar een nieuwe telefoon en toen heb ik ‘even’ 14.000 foto’s overgezet. Zonder met mijn ogen te knipperen. En dan heb ik er ook nog eens drie back-ups van. Je weet maar nooit… Het zekerstellen van de foto’s van mijn kinderen vind ik blijkbaar belangrijker dan de impact die dat heeft op onze planeet. En dan ben ik in dat opzicht nog maar een consument, bedrijven doen dit op een nog veel grotere schaal.

De verborgen energiekosten van digitale marketing

In de wereld van marketing is tegenwoordig alles digitaal. Schetsen maken op papier, welke marketeer doet het nog? Teksten schrijven, dat doen we op onze computers, tablets of smartphones. Een populair platform als ChatGPT draait ook niet op lucht: daar staan enorme datacenters op te stampen. Die zien we niet, maar ze zijn er wel. En als het internet uitvalt, zitten we massaal met onze handen in het haar. Een vriend van mij werkt in een Amsterdams bedrijf in de gamingindustrie. Toen er laatst een grote stroomstoring was in Amsterdam, moest hij 150 mensen naar huis sturen. Ik wil hiermee niet zeggen dat we terug moeten naar hoe het vroeger was, maar het is wel goed om even stil te staan bij de omvang van dit alles.

De realiteit van dataopslag

De cijfers liegen er niet om wat betreft de hoeveelheid energie die we digitaal verbruiken. Alleen al het mobiele dataverbruik in Nederland in 2020 was goed voor 346 miljoen GB (346.000 TB). Dan heb ik het nog niet over het dataverbruik van bedrijven en communicatie via computers. Want alles wat organisaties opslaan, inclusief alle content die je soms wettelijk verplicht bent om zeven tot acht jaar te bewaren, draagt bij aan dit verbruik. Dit is niet iets wat kunnen compenseren door een stukje folie achter de radiatoren te plakken.

Digitale opslag lijkt oneindig

Aan de ene kant heerst het idee dat digitale opslag oneindig is. We slaan bestanden op zonder echt na te denken over de kosten. Want wat kost een terabyte nou nog? Voor nog geen tientje per maand heb je al een basisabonnement bij Dropbox met 2 TB aan opslagruimte. Maar daarbij denken we zelden na over de ecologische voetafdruk die we op die manier achterlaten.

Naar een efficiëntere benadering van contentbeheer

Toch kunnen we een grote slag slaan als we efficiënter omgaan met content. Als je nog fysieke marketingmaterialen produceert, ga ik ervan uit dat je gerecycled papier gebruikt. Maar je kunt al veel eerder in het proces nadenken over de impact van je digitale activiteiten. Als je werkt met een Digital Asset Management (DAM)-systeem, hoef je niet langer overal en nergens duplicaten op te slaan, maar kun je werken met één goed moederbestand. Dat scheelt dan al een enorme slok op de digitale borrel. Geef de juiste mensen met de juiste rechten toegang tot de juiste digitale media in je DAM-systeem en je hoeft nooit meer kopieën te maken of onnodige conversies te doen. Zo kun je razendsnel flinke stappen zetten richting een duurzamere - digitale - marketingstrategie.

Bewustwording

Het begint allemaal met bewustwording. We beseffen inmiddels allemaal wel dat we in ons 'normale' leven duurzamer moeten zijn. Maar duurzaamheid gaat niet alleen over wat we eten en hoe we ons verplaatsen, maar gaat ook over ons digitale gedrag.

Nieuwsgierig?

Ontdek de voordelen van een duurzame marketingaanpak met Digital Asset Management. Wil je meer inzicht? Download dan onze DAM-gids en leer hoe efficiënt contentbeheer jouw digitale ecologische voetafdruk kan verminderen. Benieuwd hoe Comrads jouw merk kan helpen in deze duurzame reis? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. Wij staan klaar om met je mee te denken, nu en in de toekomst.