De toegevoegde waarde van een Brand Portal

‘Een brandportal an sich is geen doelstelling, het gaat erom hoe het bijdraagt aan je merkwaarde!’

Martin Pietersen, Global Brand Director bij Atos

Martin Pietersen, Global Brand Director bij Atos

De samenwerking tussen Comrads en Atos begon in 2004, toen Atos nog Atos Origin was en het kenmerkende logo met de vis voerde. Inmiddels voert Atos een divers portfolio van merken in maar liefst 73 landen. Dankzij de oplossingen van Comrads kan Atos in deze dynamiek toch consistent blijven communiceren. Martin Pietersen, Global Strategy, Brand & Operations Director bij Atos, over zijn ervaringen.

Pioniers

Ik kwam in 2007 in dienst als Olympic Marketing Manager Global Marketing bij wat toen nog Atos Origin was. In 2011 werd Atos Origin gerebrand naar Atos en kreeg ik de kans om brandmanagement bij Atos invulling te geven, een op dat moment nieuwe discipline binnen ons bedrijf. Samen met Comrads heeft mijn team toen een brand portal neergezet met verschillende functies. We wilden dat onze medewerkers zelf op een gestructureerde manier materialen konden creëren waarbij de consistentie op gebied van merkidentiteit werd gewaarborgd.

On brand

In die tijd was Atos werkzaam in 52 landen, inmiddels zijn dat er 73. We voeren verschillende merken in ons portfolio en werken wereldwijd samen met veel in- en externe partijen: van medewerkers en freelancers tot studio’s en bureaus. Om binnen die dynamiek te garanderen dat al je assets on brand zijn, daar is een Digital Asset Management-systeem en een Brand Management-oplossing voor nodig. Alleen zo kunnen wij relatief eenvoudig meebewegen met alle ontwikkelingen, zoals verschillende acquisities, sponsorships, multibranding, verdere internationalisatie en veranderende business-, brand- en go-to-market-(communicatie-)strategieën.

Menselijke relatie gebaseerd op vertrouwen

De kracht van onze samenwerking is dat we elkaar goed begrijpen. We weten altijd een constructieve dialoog te voeren, waarbij we elkaar verder helpen. Het team van Comrads heeft niet alleen begrip voor de soms complexe manier waarop onze organisatie werkt, ze weet ook onze ideeën te challengen. Wij mogen op onze beurt ook opbouwende kritiek uiten richting Comrads en dragen bij aan ontwikkelingen. Onze relatie gaat veel verder dan een contract en een PO-nummer, het is een menselijke relatie die gebaseerd is op vertrouwen. Wij weten wat er internationaal te koop is op het gebied van marketingautomationsoftware, maar we komen altijd weer uit bij Comrads. De prijs-kwaliteitverhouding van hun oplossingen is gewoon sterk en zij weten heel goed en flexibel in te spelen op wat wij nodig hebben.

Ecobrand-reis

Wij hebben afgelopen juli een nieuwe versie van de brandportal gelanceerd. Deze centrale hub in ons marketing- en communicatieproces is nu volledig in lijn met de nieuwe principes van Atos's ecobranding visuele identiteit, een belangrijk onderdeel ter ondersteuning van onze bedrijfsstrategie en duurzaamheidsprogramma. Het nodigt de duizenden gebruikers uit om de ecobrand-reis van Atos te beginnen en stelt de nieuwste richtlijnen, logo’s, pictogrammen, beelden, media, templates en transfertools ter beschikking. Wereldwijd, 24 uur per dag, zeven dagen in de week kunnen mensen de brandportal benaderen, voor materialen, voor brandtrainingen, maar ook om de dialoog aan te gaan met het brandteam. Dit ecobrandingtraject was enorm intensief en Comrads heeft daarin heel proactief meegedacht.

Onderdeel van manier van werken

Ik krijg weleens de vraag waarom wij als IT-bedrijf niet intern zo’n brandportal hebben gemaakt. Zelfs met alle opties die er zijn – denk aan Google Cloud en de Microsoft-suite – is het complex om alle elementen van een brandportal samen te brengen en die dan ook nog eens, heel gebruiksvriendelijk, toegankelijk te maken voor duizenden mensen, intern en extern. Een brandportal an sich is geen doelstelling, het gaat erom hoe het platform bijdraagt aan je marketing- en communicatieprocessen en hoe het helpt toegevoegde waarde voor je bedrijf te bewerkstelligen. Het is alleen succesvol als het onderdeel uitmaakt van je manier van werken (mensen, processen en technologie).

Merkconsistentie extreem belangrijk

Wil je een sterk, consistent merk bouwen, dan kun je niet zonder een brandmanagement-oplossing. Onze merken zijn meestal B2B-merken en daarbij is merkconsistentie extreem belangrijk. Elk touchpoint moet de juiste uitstraling hebben. Als je dat niet centraal aanstuurt, ga je in no time de verkeerde kant op. Met een merkwaarde van ongeveer drie miljard Amerikaanse dollar, is dat niet wat je wilt.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat de slimme oplossingen van Comrads voor jouw organisatie kunnen betekenen en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.