5 fouten op gebied van contentmarketing die je in 2023 wil vermijden

Contentmarketing is hot. Dat is niet voor niets. Met 1,9 miljard websites moet je op een of andere manier opvallen. Je moet je op z’n minst onderscheiden van je concurrenten. Hoe je dat doet in een wereld die grotendeels om internet draait? Met goede content. Deze vijf fouten moet je in ieder geval zien te vermijden.

1. Niet regelmatig genoeg online content publiceren

Er zijn meer dan 1,9 miljard websites. Een website hebben is goed, een actieve website hebben is beter, maar actief bloggen is cruciaal. Het is ook niet voor niets dat wij samenwerken met Make Marketing Magic voor de creatie van onze content. Bedrijven die een blog bijhouden, genereren gemiddeld 68 procent meer leads per maand dan bedrijven die niet bloggen, volgens Hubspot.

2. Kwantiteit boven kwaliteit stellen

Contentmakers zoals bloggers maken steeds vaker goed doordachte, geloofwaardige en sterk geschreven content. In 2014 was de gemiddelde tijd besteed aan het schrijven van een blogpost twee uur en 24 minuten. In 2022 was de gemiddelde tijd al vier uur en 10 minuten volgens een onderzoek door het Amerikaanse Orbit. Grote hoeveelheden content die snel wordt geproduceerd, kan nooit van hoge kwaliteit zijn, terwijl dat nou net is waar het bij SEO om draait: nuttige, relevante inhoud die goed geschreven, georganiseerd en gemakkelijk te lezen is. Stel kwaliteit dus altijd boven kwantiteit.

3. Je marketingtactieken niet differentiëren

Heb je ooit het gezegde gehoord: ‘Leg niet al je eieren in één mandje’? Stop dan ook niet al je marketingmiddelen in één tactiek. Marketeers hebben tegenwoordig zoveel verschillende kanalen en tactieken om uit te kunnen kiezen en om rekening mee te houden. Bedenk eens hoeveel verschillende tactieken alleen al in sociale media passen: afbeeldingen, teksten, webartikelen, interne en externe hyperlinkjes, video's, interactieve verhalen, infographics, re-posts en ga zo maar door. Niet elke tactiek past bij elke socialmediakanaal. De TikTok-tactiek van een merk zal anders zijn dan de Facebook-, LinkedIn- en YouTube-tactieken. Hoewel je je middelen ook weer niet te dun moet uitsmeren over elke afzonderlijke marketingtactiek, is het wel zinvol om je aanpak te diversifiëren en je op ten minste een handvol verschillende tactieken te richten.

4. Geen contentdoelen hebben

Elke contentmarketeer zal proberen de bekendheid van zijn merk te vergroten, verkeer naar zijn site te leiden en specifieke content voor specifieke doelgroepen te creëren. Maar die doelen worden zelden bereikt door het schieten met hagel. Volgens het Content Marketing Institute gebruikt 65 procent van de meest succesvolle contentmarketeers een goed gedocumenteerde contentmarketingstrategie. Een ruime helft vertrouwt op technologie om het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep te analyseren en te begrijpen. Het stellen van doelen begint met het bepalen van je doelgroep, het ontwikkelen van een zoekwoordenlijst op basis van hun zoektermen, het begrijpen van de inhoud die ze nodig hebben en het schrijven in een stijl die je lezers aanspreekt. Daarna heb je een plan nodig om erachter te komen hoe vaak je content moet publiceren en op welke kanalen.

5. Niet optimaliseren voor mobiel

Hoe vaak per dag denk je dat je op je telefoon kijkt? Voor de gemiddelde mens is het antwoord… veel, heel veel! Hoe verslaafd zijn we eigenlijk? Hier zijn enkele recente Amerikaanse statistieken die je zullen verrassen (of niet):

  • Amerikanen kijken gemiddeld 344 keer per dag op hun telefoon – eens per vier minuten!

  • Een ruime helft heeft nooit langer dan 24 uur zonder hun mobiele telefoon doorgebracht.

  • Bijna drie kwart van de Amerikanen voelen zich ongemakkelijk als ze hun telefoon thuis hebben gelaten.

Voor je denkt: oh, maar dit gaat over Amerika, in Europa zijn de getallen niet heel anders. In 2021 waren er 474 miljoen mensen in Europa – dat is 86 procent van de bevolking - geabonneerd op mobiele diensten. De verwachting is dat dit groeit naar 480 miljoen in 2025.

Alleen al op basis van deze (Amerikaanse) statistieken is het een fatale fout om ervoor te kiezen om websites en online content niet te optimaliseren voor mobiele apparaten. Smartphones, smartwatches en tablets hebben de manier waarop we verbinding maken, converseren en communiceren met onze favoriete merken volledig veranderd. Zo hebben mobiele gebruikers een veel kortere aandachtspanne. Ze willen snelle inhoudsfragmenten die ter zake komen en goed zijn gestructureerd met bijvoorbeeld overzichtelijke koppen en handige categorieën om snel te kunnen navigeren.

Geïnspireerd?

Jij bent degene die je contentmarketingstrategie bepaalt, maar Digital Asset Management kan je helpen makkelijker je strategie in te vullen? Nieuwsgierig? Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.