Definitie: Order Management 

Wat is Order Management

Order management is het hele proces dat een bestelling doorloopt. Of te wel het ontvangen, volgen en uitvoeren van bestellingen. Het order management process start wanneer een bestelling binnenkomt en stopt als de klant zijn bestelling heeft ontvangen. Soms is zelfs de after-sales inbegrepen bij het process.

Door het order management process te managen en te stroomlijnen, zorg je ervoor dat de kans op fouten wordt geminimaliseerd, lever je de beste service aan de klant en houd je de kosten laag.

Order Management

Met een order management systeem (OMS) of order management software zorg je ervoor dat je alle bestellingen op één plek kunt inzien en beheren. Het systeem verwerkt bestellingen, beheert de voorraad en zorgt voor de after-sales, allemaal digitaal en automatisch.

 

De voordelen van een Order Management systeem

Het is belangrijk om een geautomatiseerd en ​​gestroomlijnd order management systeem te hebben. Een OMS biedt namelijk vele voordelen.

Vermijd over en onder bevoorrading

Door inzicht en overzicht over de bestellingen worden voorraadniveaus gemakkelijk beheerd. Waardoor je nooit teveel of te weinig producten inkoopt.

Minimaliseer de kans op fouten

Des te hoger de automatisering, des te lager het aantal menselijke fouten. Het is gemakkelijk om bestellingen zonder fouten uit te voeren wanneer er enkele bestellingen per dag binnenkomen. Wanneer dit tientallen bestellingen worden via meerdere kanalen, is fouten maken onvermijdelijk. Een OMS zorgt ervoor dat je op één plek alle bestellingen kunt beheren, waardoor je het overzicht en de controle behoudt.

Optimalisatie van de supply chain

Een OMS voorziet je van waardevolle informatie dat makkelijk te analyseren is. Het laat bijvoorbeelde de geografische verdeling van je bestellingen zien, waardoor de supply chain geoptimaliseerd kan worden en de kosten verlaagd.

Minder tijdverspilling

Door het automatiseren en optimaliseren, met behulp van een OMS, wordt er minder tijd verspilt aan fulfilment problemen, het beheren van de voorraad of het afhandelen van terugbetalingen. Doordat handmatig werk zoveel mogelijk wordt weggenomen, bespaar je waardevolle tijd dat aan iets anders kan worden besteed.

Realtime inzicht in je orders

Doordat alle informatie digitaal is opgeslagen, heb je altijd realtime inzicht in je bestellingen, voorraad en logistieke processen. Ook kun je met een OMS trends van het afgelopen jaar zien en voorspellingen bekijken.

Zichtbaarheid en transparantie naar de klant

Klanten kunnen in hun eigen omgeving facturen en betalingen zien, de status van de bestelling en wanneer deze verwacht aan te komen. Dit scheelt een hoop handmatige communicatie.