Definitie: Merkwaarde

Wat is merkwaarde?

Merkwaarde is de (financiële) waarde van een merk in de ogen van haar afnemers. Het wordt bepaald door bekendheid, associaties, voorkeuren en loyaliteit.

Belang van merkwaarde voor bedrijven?

Merkwaarde is dus belangrijk voor organisaties omdat het tot hogere verkoop, lagere marketingkosten en verhoogde winst kan leiden. Merkwaarde is dan ook een essentieel onderdeel van de merkstrategie en -identiteit van een bedrijf. Het moet in een paar woorden kunnen beschrijven waar het bedrijf voor staat. Kenmerken zoals verbinding, authenticiteit en onderscheidend vermogen zijn een paar kernwoorden die veel kunnen betekenen voor de merkwaarde van een bedrijf.

De kracht van een sterk merk

Welke componenten hebben invloed op de merkwaarde?

Merkbekendheid

Wanneer een merk bekend is bij haar consumenten of zakelijke doelgroep, dan kan dit leiden tot positieve invloed op de merkwaarde van het bedrijf.

Merkloyaliteit

Het woord zegt het eigenlijk al, de loyaliteit naar een merk toe. Wanneer iemand zich verbonden voelt met een bepaald merk en de voorkeur geeft aan dit merk boven andere merken.

Merkperceptie

Een opsomming van de gevoelens, ervaringen en gedachten van de afnemers over een product of dienst kunnen zowel een positieve als negatieve invloed hebben.

Merkassociaties

Dit betreft de mentale verbinding tussen een merk en een concept. Met andere woorden, het beschrijft de gedachten die bij een afnemer opkomen als hij of zij aan een merk denkt.

 

Hoe kun je merkwaarde berekenen?

Kwalitatieve methoden merkwaarde berekenen

Het meten van de kwalitatieve merkwaarde omvat vaak een combinatie van verschillende methodes. Doormiddel van bijvoorbeeld interviews komen er inzichten naar voren die ervaringen, associaties en percepties met het merk verduidelijken.

Kwantitatieve methoden merkwaarde berekenen

Om een kwantitatieve methoden te kunnen berekenen zijn er meetbare gegevens en cijfers nodig. Denk hierbij aan enquêtes die ingevuld kunnen worden door een bepaald soort doelgroep, vanuit deze doelgroep komt een groot bestand met informatie. Deze informatie is meetbaar om de kwantitatieve methoden te kunnen berekenen voor een merkwaarde van het bedrijf.

 

Wat is het verschil tussen merkwaarde en kernwaarde?

De kernwaarde is over het algemeen gebaseerd op de missie en visie van het bedrijf. Hierbij gebruiken zij de kernwaarden als professioneel of klantvriendelijk, etc. In feite voldoen alle bedrijven aan deze termen. Maar wat maakt de keuze tot een beslissing voor een bepaald soort bedrijf? Dan spelen de merkwaarden een grote rol. Wanneer een consument een goed gevoel heeft bij een bedrijf zal de keuze sneller op dat bedrijf vallen.


Over Comrads

Comrads is gespecialiseerd in het ontwikkelen en services van DAM-oplossingen. Onze oplossingen helpen bij het beheren en organiseren van digitale assets en dragen actief bij aan het versterken van de merkwaarden van jouw bedrijf. Bekijk dan onze Digital Asset Management mogelijkheden of neem contact op met een van onze DAM-experts. Zij begeleiden jou naar een krachtiger merkverhaal!