Definitie: DAM/PAM versus PIM: welk systeem biedt de beste oplossing voor jou?

Wat is het verschil tussen DAM/PAM en PIM?

Comrads Product Asset Management (PAM)

Digital Asset Management (DAM) en Product Asset Management (PAM) zijn software-oplossingen voor het beheren, organiseren en distribueren van digitale en productgerelateerde assets, zoals (product)afbeeldingen, videomateriaal en bestanden. Een Product Information Management (PIM) systeem beheert daarentegen alle productinformatie. Denk hierbij aan prijzen, productbeschrijvingen, technische specificaties etc. en kan gemakkelijk geïntegreerd worden met e-commerce platformen en ERP-systemen.

Waar DAM en PAM systemen zich dus richten op het beheren van digitale en productgerelateerde assets, fungeert PIM software als een centrale bron voor productinformatie. Volledige integratie van DAM en PAM met een PIM-systeem zorgt voor een naadloze workflow waarbij productinformatie én bijbehorende assets binnen één platform worden beheerd. Hierdoor kunnen organisaties gemakkelijk een geautomatiseerde en consistente productervaring bieden aan klanten en verkoopkanalen.

Wat zijn de overeenkomsten tussen Digital Asset Management (DAM) en PIM?

Ondanks het duidelijke verschil hebben de systemen toch grote functionele overeenkomsten tussen DAM versus PIM. Beide systemen bieden een organisatie weliswaar een veilige en gecentraliseerde opslagplaats voor bestanden en gegevens. Ook draagt zowel een PIM als DAM-systeem bij aan het vergemakkelijken van een consistente merkervaring en een gestroomlijnde samenwerking tussen medewerkers en/of externe partijen.

 

De voordelen van DAM en PAM

Binnen een DAM-systeem beheer, organiseer en distribueer je al je digitale assets binnen één veilige en gecentraliseerde opslagplaats. Het biedt functies zoals het opslaan, taggen, zoeken en delen van digitale assets en met de cloudgebaseerde oplossing heb je altijd en overal toegang tot de juiste bestanden.

De PAM software van Comrads integreert naadloos met het DAM-systeem en het bestaande PIM-systeem en koppelt zo alle productinformatie aan de juiste assets. Op deze manier beheer je dus productmedia én productinformatie binnen één platform. Dit zorgt onder andere voor een snellere time-to-market, een verbeterde klantbeleving en een hogere productiviteit binnen al je processen.

De voordelen van PIM

Coördineer en beheer veelzijdige marketingprojecten en -campagnes met de Marketing Workflow module van Comrads. Werk efficiënter samen, automatiseer het creatieve proces en bescherm je huisstijl consistentie en corporate & brand compliance vanuit één locatie.

Meer weten? Lees meer over onze software op de pagina Marketing Workflow.Een PIM-systeem is één centrale hub voor het beheren van alle beschikbare productinformatie voor onder andere e-commerce en marketing doeleinden. De software bevat tevens methodes voor het verzamelen, onderhouden, verwerken en verdelen van deze gegevens. Een PIM-systeem is er echter niet toe in staat om ook productbeelden te beheren. Hiervoor is een integratie nodig met het PAM-systeem van Comrads.

Digital Asset Management (DAM) en/of Product Asset Management (PAM) van Comrads

Sta jij als organisatie voor verschillende uitdagingen en wil je je proces stroomlijnen, maar weet je niet goed welk systeem de beste oplossing biedt voor jou? Neem in dat geval contact op met een van onze marketing professionals en wij helpen jou graag met een passende oplossing.

Wil je meer informatie over de functionaliteiten en voordelen van DAM, PAM en PIM? Bekijk dan onze website of plan een demo in!


Gerelateerde artikelen