Definitie: Branding

Branding is het proces waarmee een unieke en herkenbare (visuele) identiteit voor een bedrijf wordt ontwikkeld waardoor (positieve) eigenschappen en waarden aan dat bedrijf of product worden toegeschreven.

Waarom is een goede branding strategie zo belangrijk?

Branding

Een goed doordachte branding strategie speelt een steeds grotere rol bij het succes van je bedrijf. Het zorgt voor een beter onderscheid van de concurrentie en een duidelijke merkvoorkeur. Het is daarbij van belang dat je branding consistent is, zodat je doelgroep jouw merk blijft begrijpen en herkennen. Op deze manier bouw je vertrouwen op bij de klant en is het mogelijk om duurzame klantrelaties te creëren. Zo wordt je brand een middel om je dienst/product te verkopen.

Daarnaast is goede branding ook intern belangrijk. Welke merkelementen worden er gebruikt? Wat zijn de kernwaarden van het bedrijf? En hoe komen deze kernwaarden terug in de uitingen van het merk? Een duidelijke strategie zorgt ervoor dat niet alleen de klanten, maar ook de medewerkers weten waar het bedrijf voor staat en wat het bedrijf wilt uiten.

Goede branding door middel van Brand Management

Om een goede branding strategie uit te kunnen voeren is het van belang dat jouw merk en alle bijbehorende merk elementen (zoals logo’s, iconen en lettertypen) worden beheerd, bewaakt en onderhouden. Dit kan worden gedaan aan de hand van Brand Management, ook wel merkbeheer genoemd. Met Brand Management zorg je ervoor dat alles consistent op elkaar wordt afgestemd, direct beschikbaar is en op de juiste manier wordt gebruikt. Zo is er bijvoorbeeld geen onduidelijkheid meer over de vraag of de huisstijl wel juist is toegepast, of welke tone of voice er gebruikt dient te worden.

Digital Asset Management van Comrads

Digital Asset Management software is een technische oplossing die organisaties gebruiken om hun (brand) assets en communicatie te centraliseren en te beheren. Het helpt brand managers en marketing teams bij het beschermen van de brand guidelines van hun bedrijf en het uitvoeren van hun branding strategie. Door één centrale locatie voor het creëren, opslaan en delen van brand assets, met zowel interne als externe stakeholders, wordt samenwerken efficiënter en kan merkconsistentie gewaarborgd worden. Zo is het voor iedereen duidelijk waar het merk voor staat en kan er een unieke en herkenbare (visuele) identiteit worden gecreëerd, oftewel, een goede branding strategie worden uitgevoerd.

Meer informatie

Er zijn veel verschillende Brand Management systemen en DAM-aanbieders. Bekijk daarom onze DAM benchmark om oplossingen te vergelijken op basis van jouw functionele eisen. Download de vergelijkingsgids geheel vrijblijvend.