Storytelling en marketingautomation. Dit moet je weten

Storytelling is traditioneel gezien dé manier om een emotionele band met je merk te creëren en merkambassadeurs te genereren. Maar met de verdere digitalisering van vandaag de dag zijn er nieuwe vormen van storytelling ontstaan. Waar het vroeger voornamelijk het bedrijf was dat het verhaal richting de klant vertelde, kunnen nu ook individuen optreden als storytellers voor een merk. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe een DAM-systeem je ondersteunt bij het neerzetten van een sterk merkverhaal.

Marketingautomation: De perfecte partner voor storytelling

Als ik zeg dat storytelling heel waardevol is, vertel ik weinig nieuws. Volgens het artikel ‘The Science Behind The Art Of Storytelling’ op de site van Harvard Business, heeft het delen van verhalen in een zakelijke setting dezelfde voordelen als de zogenaamde ‘kampvuurverhalen’.  Het maakt dat stofjes zoals cortisol, dopamine en oxytocine vrijkomen, die zorgen voor het behouden van herinneringen, het reguleren van emotionele reacties en het bevorderen van empathie. Door middel van storytelling kun je je merkwaarden, missie en visie overbrengen op een authentieke manier. Zo kun je een connectie maken met je doelgroep en hen inspireren. Met een DAM-systeem kun je je verhaal vervolgens ondersteunen met de juiste assets, zoals afbeeldingen, video's, teksten en audiofragmenten. Je kunt je content efficiënt organiseren, taggen en doorzoeken.

Persoonlijke ervaringen essentieel voor merkvertrouwen

In een eerdere blog hebben we al besproken hoe usergenerated content de ultieme vorm van storytelling is. Organisaties werken steeds vaker samen met influencers, wat al een sterke manier is om merkloyaliteit op te bouwen. Maar het is helemaal een droomscenario als blije consumenten bereid zijn om hun ervaringen met jouw product of dienstverlening te delen. Van unboxing-video's tot het delen van afbeeldingen en het schrijven van reviews, usergenerated content speelt een essentiële rol in het opbouwen van merkvertrouwen en geloofwaardigheid.

Altijd up-to-date, veilige en beschikbare content

Het is belangrijk om ook deze usergenerated content goed te beheren. Wat mag je gebruiken? Wat kun je gebruiken? Welke formaten heb je nodig en kun je die ook genereren? En hoe belangrijk is timing? Stel je voor dat iemand heel enthousiast een foto van een gerecht deelt van jouw restaurant, dan is dat nu actueel. Als over een maand dat gerecht niet meer op het menu staat, is het delen van die foto op dat moment – letterlijk – mosterd na de maaltijd. Bij al deze aspecten speelt een goed Digital Asset Management systeem een grote rol.

Til storytelling naar een hoger niveau

Of je nu je eigen content creëert of gebruikmaakt van usergenerated content, een DAM-systeem helpt je om je storytelling naar een hoger niveau te tillen. Het biedt de nodige structuur en efficiëntie, zodat jij je kunt richten op het vertellen van het verhaal dat je wilt delen. Binnen het gehele spectrum van marketingautomation-tools kan je met een DAM-systeem ervoor te zorgen dat je content altijd up-to-date, veilig en beschikbaar is, met functies zoals versiebeheer en rechtenbeheer. Zo kun jij je richten op wat echt belangrijk is: het maken van geweldige verhalen die je doelgroep boeien en raken en betrekken bij je merk.

Nog meer halen uit je contentcreatie?

Op zoek naar tips om je online contentcreatie schaalbaar te maken? In onze whitepaper geven we je handige tips.

Meer weten over onze oplossingen?

Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

‘Afbeeldingen downloaden? Je kreeg een cd’tje per post!’

Volgende
Volgende

Hoe beheer je de auteursrechten en licenties van je digitale assets?