Marketingautomatisering met PAM: Het geheim voor efficiënt vooruitwerken in productgedreven organisaties

Als marketeer weet je hoe belangrijk het is om efficiënt te kunnen werken met je digitale assets en productinformatie, vooral als je in een productgeoriënteerde organisatie werkt. Een krachtige tool die hierbij kan helpen is een geavanceerde Product Asset Management (PAM)-module. In deze blog schijnt Sebastiaan de Ruiter zijn licht over de voordelen van marketingautomatisering met PAM. Ook legt hij uit waarom het een waardevol geheim wapen is voor elke (product)marketeer.

De uitdagingen van vooruitwerken in productgedreven organisaties

In productgedreven organisaties is het gebruikelijk om ruim van tevoren te werken aan productontwikkeling en -planning. Neem bijvoorbeeld de modeindustrie, waar men nu al werkt aan de collecties voor 2024. Dit betekent dat je als marketeer al in een vroeg stadium moet beginnen met het plannen en voorbereiden van je marketingmateriaal. Maar ja, hoe doe je dat als digitale bestanden, zoals productafbeeldingen, nog gemaakt moeten worden? Dit kan zorgen voor vertragingen en inefficiëntie in het marketingproces.

Het verschil tussen DAM en PAM in productgedreven organisaties

In tegenstelling tot DAM, waarbij de lifecycle begint bij het daadwerkelijk uploaden van een digitale asset, biedt PAM een uniek voordeel voor organisaties die veel met producten werken. PAM kun je namelijk al veel eerder in het proces inzetten. Dat doe je door gebruik te maken van zogenaamde productcontainers en productgegevens uit je PIM- of ERP-systeem. Op die manier kun je al in een vroeg stadium de marketingmateriaalplanning starten en placeholders creëren voor toekomstige productafbeeldingen.

Efficiënt vooruitwerken met PAM in productorganisaties

Met PAM kun je de productcontainers al vullen met de bijbehorende (technische) productgegevens, zoals productnamen, -nummers, beschrijvingen, specificaties en andere relevante data. Vaak gaat het daarbij om een slim samenspel tussen gekoppelde data uit je PIM- of ERP-systemen, gecombineerd met aanvullende commerciële productinformatie. Zo kun je alvast de marketingcampagnes en -materialen voorbereiden, zelfs voordat de daadwerkelijke producten zijn gefabriceerd en gefotografeerd. Zodra de productafbeeldingen beschikbaar zijn, kun je ze gemakkelijk (automatisch) toewijzen aan de juiste productcontainers in PAM. Dit maakt het proces efficiënter, omdat je niet meer handmatig assets hoeft te zoeken en te koppelen aan de juiste producten.

Voordelen van efficiënt vooruitwerken met PAM

Het efficiënt vooruitwerken met PAM in productgeoriënteerde organisaties brengt verschillende voordelen met zich mee. Ten eerste kun je jouw marketingcampagnes beter plannen en voorbereiden, waardoor je een concurrentievoordeel behaalt en wendbaarder bent als de markt zich ontwikkelt. Daarnaast verhoogt het de productiviteit van je marketingteam, omdat ze al vroeg in het proces kunnen starten en minder tijd kwijt zijn aan het handmatig en last-minute zoeken naar en toewijzen van assets. Tot slot beschikt je organisatie echt over een single-source-of-truth en in combinatie met de krachtige tooling van DAM levert jouw PAM-systeem automatisch de juiste afbeelding(en), formats en data voor de juiste kanalen of partners.  

Onderscheidende PAM-module

Bij Comrads zijn we trots op onze unieke PAM-module als uitbreiding op onze Digital Asset Management (DAM)-module. In productgedreven organisaties, waar vooruitwerken cruciaal is, biedt onze PAM-module een onderscheidende oplossing. Door gebruik te maken van productcontainers en productgegevens uit PIM- of ERP-systemen, kun je efficiënt vooruitwerken en jouw marketingmateriaalplanning optimaliseren. Hierdoor ben je in staat om sneller te reageren op marktontwikkelingen en een concurrentievoordeel te behalen.

Nieuwsgierig?

Werk je in een productgeoriënteerde organisatie en ben je benieuwd hoe jouw team efficiënter werkt met jullie digitale assets en productinformatie? Onze onze PAM-module kan je daarbij helpen! Klinkt dit als iets wat jouw organisatie nodig heeft? Vraag dan een vrijblijvende demo aan. Wil je eens verder praten over andere voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.

Vorige
Vorige

Hoe kunstmatige intelligentie de marketingwereld verandert

Volgende
Volgende

Hoe ontwikkel je een brandvoice voor je merk?