Hoe ontwikkel je een brandvoice voor je merk?

Als marketingmanager wil je dat je merk opvalt, vertrouwen wekt en je helpt een band opbouwen met je doelgroep. Maar hoe doe je dat in een wereld vol concurrentie, ruis en verandering? Een van de manieren om je merk te onderscheiden is door het ontwikkelen van een brandvoice: de toon, stijl en persoonlijkheid waarmee je communiceert met je publiek.Maar hoe creëer je een brandvoice die past bij je merk en die aansluit bij je doelgroep? In deze blog de eerste vier stappen die je op weg helpen bij het ontwikkelen van je brandvoice.

Een brandvoice, wat is het?

Een brandvoice helpt je om consistent, authentiek en herkenbaar te zijn in al je uitingen, van je website tot je socialemediaposts. Het helpt je ook om je waarden, visie en missie over te brengen en om een emotionele connectie te maken met je klanten.

Stap 1. Analyseer je merkidentiteit

Voordat je überhaupt een brandvoice kunt ontwikkelen, moet je eerst weten wie je bent als merk. Wat is je doel, wat zijn je kernwaarden, wat maakt je uniek, wat beloof je je klanten? Dit zijn de bouwstenen van je merkidentiteit, en zij vormen de basis voor je brandvoice.

Een goede manier om je merkidentiteit te analyseren is door het maken van een brand persona: een fictief personage dat de eigenschappen, kenmerken en persoonlijkheid van je merk vertegenwoordigt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan vragen als: hoe zou je merk klinken als het een mens was? Hoe zou het zich gedragen, wat zou het zeggen, hoe zou het reageren op verschillende situaties? Door je merk als een persoon te beschouwen, kun je makkelijker een stem geven aan je merk.

Stap 2. Onderzoek je doelgroep

Naast het kennen van jezelf, moet je ook weten wie je wilt aanspreken met je brandvoice. Wie is je ideale klant? Wat zijn de behoeften, wensen, problemen, interesses, voorkeuren en verwachtingen van deze persoon? Hoe kun je daarop inspelen met je brandvoice?

Een goede manier om je doelgroep te onderzoeken is door het maken van een buyer persona: een fictief profiel van je ideale klant, gebaseerd op marktonderzoek en data. Je kunt bijvoorbeeld denken aan vragen als: hoe ziet de dagelijkse routine van je klant eruit? Welke kanalen gebruikt hij of zij om informatie te zoeken, te communiceren en te kopen? Welke toon, stijl en woorden spreken hem of haar aan? Door je in te leven in je ideale klant, kun je makkelijker een stem vinden die resoneert met hem, haar of hen.

Om je te inspireren: boven deze blog vind je een deel van de buyer persona van Comrads. Herken je jezelf in Willemijn – of Willem, dat kan ook natuurlijk –, neem gerust contact met ons op om even verder te sparren met elkaar.

Stap 3. Bepaal de kenmerken van je brandvoice

Nu je weet wie je bent als merk en wie je wilt bereiken met je brandvoice, kun je de kenmerken van je brandvoice bepalen. Dit zijn de eigenschappen die beschrijven hoe je wilt klinken in al je communicatie. Je kunt bijvoorbeeld denken aan adjectieven zoals: professioneel, vriendelijk, humoristisch, inspirerend, informeel, formeel, enthousiast of serieus.

Een handig hulpmiddel om de kenmerken van je brandvoice te bepalen is het gebruik van een brandvoice-chart: een tabel waarin je vier of vijf kenmerken van je brandvoice definieert, uitlegt en illustreert met voorbeelden. Je kunt ook aangeven wat wel en niet past bij elk kenmerk. Zo kun je een duidelijk beeld schetsen van hoe je wilt klinken in verschillende situaties en kanalen.

Stap 4. Implementeer en test je brandvoice

Tot slot is het belangrijk om je brandvoice te implementeren in al je communicatie. Vervolgens moet je je brandvoice testen, om te checken of je echt consistent bent in het gebruik ervan in al je uitingen.

Een goede manier om je brandvoice te testen is door het gebruik van een brandvoice-quiz: een online tool die je vragen stelt over je merk, je doelgroep en je communicatiestijl, en die je vervolgens een score geeft op basis van verschillende kenmerken van je brandvoice, zoals professionaliteit, vriendelijkheid, humor, inspiratie, informaliteit, formaliteit, enthousiasme en serieusheid. Zo kun je zien hoe consistent, authentiek en herkenbaar je brandvoice is, en waar je eventueel verbetering kunt aanbrengen.

Een voorbeeld van een brandvoice-quiz is The Free Brand Voice Quiz, die je in tien minuten kunt invullen en die je een persoonlijk rapport stuurt met tips en voorbeelden om je brandvoice te versterken. Het ontwikkelen van een brandvoice is een continu proces dat regelmatig herhaald moet worden om je brandvoice up-to-date te houden met de veranderingen in je markt, je klanten en je doelstellingen.

Je brandvoice en marketingautomation, de perfecte combinatie

In een eerdere blog vertelden we al hoe een DAM-systeem je ondersteunt bij het storytelling en het neerzetten van een sterk merkverhaal. Een DAM-systeem helpt je natuurlijk ook je brandvoice te bewaken. Het biedt structuur en efficiëntie, zodat jij je kunt richten op het vertellen van het juiste verhaal in de juiste toon aan de juiste doelgroep.

Nog meer halen uit je contentcreatie?

Op zoek naar tips om je online contentcreatie schaalbaar te maken? In onze whitepaper geven we je handige tips.

Meer weten over onze oplossingen?

Vraag dan een vrijblijvende demo van onze Brand Management-oplossingen aan. Wil je eens verder praten over de voordelen van marketingautomatisering voor jouw organisatie? Ook dat kan natuurlijk altijd! Geef een belletje naar (0)20 820 83 82 of mail naar info@comrads.nl. We leren je graag kennen.


Vorige
Vorige

Marketingautomatisering met PAM: Het geheim voor efficiënt vooruitwerken in productgedreven organisaties

Volgende
Volgende

‘Afbeeldingen downloaden? Je kreeg een cd’tje per post!’