Comrads, Digital Asset Management (DAM) voor sterke merken

View Original

Zonder sterk merkverhaal kom je nergens

Consumenten worden steeds kritischer en kijken verder dan de eigenschappen van een product alleen. Daarom is het voor een organisatie cruciaal om een goed merkverhaal neer te zetten. Je – potentiële – klanten willen weten waar jouw merk voor staat en wat dat betekent voor hen. Een sterk merkverhaal helpt bij het creëren van een emotionele band tussen het merk en de mens en onderscheidt jouw merk van dat van je concurrent. In deze blog vertelt Sebastiaan de Ruiter hoe marketingautomation je helpt bij het neerzetten van een ijzersterk merkverhaal.

Bombardement aan reclames

Een sterk merkverhaal is relevanter dan ooit tevoren. We weten allemaal dat we als consument voortdurend worden gebombardeerd met reclames. Je hoeft maar aan een aankoop te denken, of het komt al voorbij in je Facebooktijdlijn, in je mailbox of voor het bekijken van een YouTubefilmpje. Het is bijna onmogelijk om je nog puur op producteigenschappen te onderscheiden. Je moet jouw potentiële klant echt raken met je merkverhaal. Die emotionele band maakt het verschil.

Brand-storytelling

De Oxford College of Marketing heeft het zelfs over Brand-storytelling: een strategie die je helpt een emotionele band te creëren met je doelgroep. Dat doe je door je verhaal – wie je bent, wat je doet, waarom je dat doet en hoe je mensen helpt – te vertellen. Dat doe je via een hele reeks aan digitale kanalen, en wie weet ook nog wel op tv, in de krant of op een billboard langs de snelweg. Het vertellen van zo’n merkverhaal helpt je emoties op te roepen bij je doelgroep en een relatie tot stand te brengen. Het maakt je merk menselijker, waardoor je meer authentieke connecties kunt opbouwen. Als mensen op persoonlijk en emotioneel niveau contact maken met je merk, heeft dat een positieve invloed op hun merkloyaliteit.

Essentie van marketing niet veranderd

De essentie van marketing is eigenlijk niet anders dan vroeger. Kijk alleen al naar Old Spice, een merk dat ver teruggaat, tot de jaren 30 van de vorige eeuw. Voor wie het niet kent: Old Spice is een productlijn voor lichamelijke verzorging, bestaande uit onder meer deodorant, bodywash, haar- en baardverzorging. Het merkverhaal? Old Spice zal je man niet in de perfecte man veranderen, maar het laat hem wel ruiken naar de perfecte man. Dat het nog steeds werkt, blijkt wel uit het feit dat in de VS de brand awareness van Old Spice maar liefst 88 procent is.

Complexer om consistent merkverhaal neer te zetten

Het feit dát je een merkverhaal moet vertellen, is dus niet wezenlijk veranderd, maar het is wel complexer om een consistent merkverhaal neer te zetten. Of je je merkverhaal via twee kanalen vertelt of via tien, dat maakt nogal een verschil. Bovendien: als je vroeger eenmaal op de radar van je doelgroep was, dan verdween je daar ook niet zo makkelijk van af. De hoeveelheid ruis waaraan mensen werden blootgesteld was veel minder dan tegenwoordig.

Hoe kan marketingautomatisering een bijdrage leveren aan het creëren van een sterk merkverhaal? Een sterk merkverhaal is consistent. Dat is waar marketingautomation om de hoek komt kijken. Door al je marketeers en externe partijen de beschikking te geven over de juiste en meest recente afbeeldingen, video’s, teksten en andere communicatiematerialen en merkbestanden hou je controle over je merkidentiteit. Bovendien heb je al je materialen altijd op een centrale plek paraat. Zo spendeer je geen tijd meer aan zoeken en corrigeren, maar kun je eindelijk weer eens de tijd nemen om creatief na te denken en met je collega’s te brainstormen over nieuwe succesvolle campagnes. Het werk waar je als marketeer voor in de wieg bent gelegd…

Nieuwsgierig?

Wil jij meer weten over de voordelen van Digital Asset Management? Download dan een van onze DAM gidsen. Direct ontdekken hoe Comrads jouw merk kan helpen? Vraag dan direct een vrijblijvende demo aan. We denken graag met je mee. Nu en in de toekomst.