Zo schakel je sneller met je webshop

Online verkopen worden steeds belangrijker. Maar om succesvol te zijn, moet je webshop een onweerstaanbare uitstraling hebben en je potentiële klant een digitale belevenis bieden, consistent over alle kanalen. Met een product asset managementmodule maak je jezelf het leven een stuk gemakkelijker en scoor je sneller op het moment suprême.

Zichtbaarheid is key

Felle concurrentie en veranderd klantgedrag kunnen voor grijze haren zorgen bij ondernemers in de fashionindustrie. Het gaat goed met de economie, maar of je daar in de kledingbranche van weet te profiteren, hangt af van hoe zichtbaar je bent. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Locatus. Zichtbaarheid kan letterlijke zichtbaarheid zijn: bevinden je winkels zich op een aansprekende locatie of niet? Maar die zichtbaarheid kan ook tot uiting komen in een aantrekkelijke website.

Online onweerstaanbaar

De online omzet in de kledingbranche groeit sterk. Maar liefst vijftien procent van de omzet komt uit online verkopen en ook voor 2019 en 2020 zullen de kledingverkopen via internet naar verwachting snel groeien. Maar daarbij is het natuurlijk wel heel belangrijk dat je webshop een onweerstaanbare uitstraling heeft, dat je je klanten op de juiste manier aanspreekt met je teksten, dat je bezoekers je collectie van alle kanten kunnen zien en digitaal kunnen ervaren en dat je dat consistent doet over alle kanalen: offline, online, je eigen webshop, maar ook in de webshop van partners.

Andere benadering

Een digital asset managementsysteem helpt je de kwaliteit van je digitale bestanden te beheren en te garanderen. Maar een digital asset managementsysteem gaat uit van je digitale bestand. Immers, zonder digitale bestanden geen DAM, zo simpel is het. In veel branches, zoals de mode-industrie, wordt het leven een stuk gemakkelijker met een systeem dat het product centraal stelt. Elk kledingstuk – maar denk ook aan de nieuwste smartphones en horloges of aan de zak chips in de supermarkt – wordt vanuit verschillende perspectieven en in verschillende posities, maten en kleuren gefotografeerd en gefilmd om de bezoeker die digitale ervaring te kunnen leveren. Zelf wil je ook thuis op de bank, onderweg in de trein of in de wachtkamer van de tandarts je potentiële nieuwe aanschaf vanuit elke mogelijke hoek bekijken en op elk detail inzoomen voor je tot aankoop overgaat. Dat houdt in dat er heel veel bestanden bij hetzelfde product horen die qua metadata ook – vrijwel – gelijk zullen zijn. En daarvoor is een net andere benadering nodig dan bij een DAM.

Niet het bestand, maar het product centraal

Door een product asset managementmodule toe te voegen aan je DAM-systeem, wordt je product het uitgangspunt. Aan dat product kun je talloze productfoto’s, sfeerbeelden, video’s, teksten en andere contenttypen koppelen, maar ook productspecificaties zoals productnummers, artikelcodes, technische gegevens zoals gewicht, kleur, afmetingen, maatvoering en handleidingen. Wat een potentiële klant ook maar zou willen weten over je product, kun je er op die manier aan koppelen.

Gaandeweg aanvullen op om het moment suprême te scoren

Die informatie kun je steeds aanvullen. Je weet dat er een nieuwe collectie met nieuwe producten aankomt, maar voor je alle media en informatie beschikbaar hebt, zal er nog heel wat water door de Rijn stromen. Met een product asset managementmodule kun je steeds nieuwe media en nieuwe gegevens toevoegen aan je product, tot het uiteindelijke kledingstuk werkelijk gefotografeerd wordt. Want die kan natuurlijk pas gefotografeerd worden op het moment dat het daadwerkelijk van de naaimachine afrolt. Dat betekent dus dat je alles kunt voorbereiden en in topconditie in de startblokken kunt staan om op het moment suprême snel en consistent te communiceren. Zo loop je als marketeer niet achter de feiten aan, maar sta je klaar om te scoren.

Nieuwsgierig?

Wil je eens verder praten over wat een de product asset managementmodule voor jouw organisatie kan betekenen? Hoe je de PAM-module als hub kunt gebruiken voor directe koppeling en communicatie met je interne systemen, webshop(s), publishing tools, partners en leveranciers en hoe je het gebruik tot een succes maakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis demo op locatie. We denken graag met je mee.

Vorige
Vorige

Zeven trends om rekening mee te houden in het nieuwe decennium

Volgende
Volgende

Zo komt je kostbare content wél tot zijn recht